En delikat sannhet

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2013 Innbundet

En topphemmelig kontraterroroperasjon med kodenavn «Wildlife» skal finne sted på Gibraltar. En britisk tjenestemann sendes dit, utsendt av en minister i Utenriksdepartementet for å være dennes ører og ører på stedet. Oppdraget er av en så sensitiv karakter at ikke engang ministerens høyre hånd, Toby Bell, får vite om det. Operasjonen gjennomføres uten problemer. Eller gjør den det?

Tre år senere nyter Sir Christopher «Kit» Probyn, tidligere britisk diplomat, sin velfortjente pensjon. Plutselig står han ansikt til ansikt med et spøkelse fra fortiden, og han henvender seg desperat til Toby for råd. Snart kommer to menn fra ulike generasjoner på hvert sitt hold til å oppdage om «Wildlife» virkelig var den suksessen man fremstilte det som, eller om det var en tragedie som nådeløst skjultes av departementet de har viet sine liv til.

'Med En delikat sannhet, har le Carré på en måte kommet hjem. Og det er en fantastisk hjemkomst . . . romanen er den mest tilfredsstillende, subtile og overbevisende av hans siste bøker." The Times

Utgivelsesår 2013

• "A legacy of spies" av John Le Carré
  • "Brennende spor" av Deon Meyer
  • "Mørkets engler" av R.J. Ellory
  • "Romerrikets historie - republikkens vekst og fall" av Jon W. Iddeng
  • "Miraklet ved Litza - Hitlers første nederlag på Østfronten" av Alf R. Jacobsen
  • "The narrow road to the deep north" av Richard Flanagan