Sanctus

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Tiden 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I byen Ruin i Tyrkia vokter munkene i klosteret Citadellet en urgammel hemmelighet, Sakramentet. Etter å ha blitt innviet i det mest hemmelige ritualet, rømmer broder Samuel og kaster seg i døden foran øynene på sjokkerte turister. Før han kastet seg ut fra fjellveggen risset han inn et gåtefullt budskap på sin egen kropp. Drevet at søskenkjærlighet, forsøker munkens søster, Liv Adamsen, å finne ut hva som fikk broren til å kaste seg i døden, samtidig som Sakramentets voktere gjør alt de kan for å holde hemmeligheten skjult.

I et kloster voktes en hemmelighet. En munk rømmer og styrter i døden. Med ett står menneskehetens fremtid på spill.

I et kloster et sted i Tyrkia voktes en urgammel hemmelighet, Sakramentet. Så rømmer en betrodd munk på dramatisk vis og kaster seg i døden foran øynene på sjokkerte turister.Under obduksjonen viser det seg at munkens kropp bærer et gåtefullt budskap som kan være nøkkelen til klosterets eldgamle gåte. Den som har best forutsetninger for å løse gåten er munkens søster, journalisten Liv Adamsen. Hun hadde for lengst avskrevet broren som forsvunnet. Nå blir søskenkjærligheten en drivkraft til å finne ut hva som fikk broren til å kaste seg ut fra klippen, samtidig som Sakramentets voktere vil gjøre alt for å holde hemmeligheten skjult.For det som står på spill, er intet mindre enn menneskehetens fremtid.En ulidelig spennende og fascinerende thriller fra debutanten Simon Toyne.

Forlag Tiden

Serie Liv Adamsen (1)

Genre Thrillere

Omtalt sted Tyrkia

Opplevde dette som et oppkok av bøkene til Dan Brown, Umberto Eco og Tom Egeland. Hadde muligens vært mer positiv hvis jeg ikke hadde lest så mange bøker nesten like, men bedre, på forhånd.

Biblioteket besto nå av førtito huler og kamre av varierende størrelse, og inneholdt den ubestridt mest unike og verdifulle samlingen av bøker noe sted i verden. Det var en stående, lett bitter spøk blandt forskere og akademikere innen religiøse spørsmål verden over at det var den største samlingen oldtidstekster menneskeheten aldri noensinne hadde fått se.

min egen huskeliste over bøker lest i 2011

Kronologisk oversikt over hva jeg har lest i 2014 eller ønsker å lese.
Målet er 30 bøker.

Uthevet tekstKronologisk oversikt over det jeg leste eller påbegynte i 2015.

• "Spøkelsesskipet" av Clive Cussler
  • "Den gode datter" av Steffen Jacobsen
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan
  • "Stillhetens sjø" av Clive Cussler
  • "Ilden" av Katherine Neville
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow