av (forfatter) og Jan Chr. Næss (gjendikter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Felix og Zelda klarer å hoppe av toget som skal ta dem til en av nazistenes dødsleirer. De vet at mange mennesker er ute etter dem, og at de må skjule seg. En modig dame som bor alene på en gård i nærheten, finner dem og bestemmer seg for å hjelpe. Dette er den andre boken i trilogien om Felix og Zelda.

Betagende og rystende oppfølger til 'En gang'.

Så er den andre boka om Felix og Zelda. Historien starter med at de klarer å hoppe av toget som skal ta dem til en av nazistenes dødsleirer. De vet at mange mennesker er ute etter dem, og at de må skjule seg. Skogen i nærheten er planen. Men en modig dame som bor alene på en gård i nærheten, finner dem og bestemmer seg for å hjelpe. Hun bleker håret deres og gir dem nye, ikke-jødiske navn. Men Felix vet at det bare er et tidsspørsmål før han blir avslørt som jøde, og at det vil bety døden for dem alle. Selv om han har lovet lille Zelda at han aldri skal forlate henne, vet han at han må. Før det er for sent ? Så er en fantastisk og hjerteskjærende fortelling som vil leve lenge i leseren.Både denne og den første boka i trilogien, En gang, lanseres samtidig, i forbindelse med 60-årsmarkeringen av krigens utbrudd i Norge, sammen med faktabøkene Hanas koffert og Harald Skjønsbergs Krigen. Dette er viktige og sterke bøker som bringer vår nære og grusomme historie fram i lyset, og som vil kalle på empati, engasjement og innsikt hos unge lesere.

ISBN13 9788205392717

EAN 9788205392717

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Dette er den type bok hvor du blir altfor knyttet til karakterene og du ikke liker slutten fordi den ikke var slik du hadde tenkt deg.

Har nå lest de to første bøkene - av fem - om den jødiske gutten Felix som lever i Polen under 2. verdenskrig. En meget god skildring av jødiske barns opplevelser og skjebner under nazistene. Nå spør jeg meg om jeg skal anbefale disse bøkene til mine barnebarn og når de evt er store nok til å tåle disse realistiske beskrivelsene der blant annet barn blir skutt og havner i massegraver. Grunntonen i bøkene er mild, og forfatteren beskriver med humor og skånsomhet en brutal virkelighet. Og han inspirerer absolutt til samhold og til at det er mulig å overleve ved å være kreativ.

Her har dere en tilfeldig samling av bøker med tittel på to bokstaver

Lesetips til sommeren for barn i alle aldre

• "En gang" av Morris Gleitzman
  • "Jakten på den grønne lua" av Holger Fangel