Himmelørnen

av (forfatter) og Anne-Berit Aspås (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Iona forteller Callum at det bor fiskeørner på gården til familien hans. Callum og Iona blir venner, men så dør Iona av hjernehinnebetennelse. Callum sliter med å takle sorgen, men sammen med vennene Rob og Euan følger han fiskeørnen Iris' reise til sydligere strøk ved hjelp av en gps-sender som er festet på fuglen og Google earth. De mister Iris' signal i Gambia, og etter hvert kommer Callum i kontakt med 10-år gamle Jeneba som hjelper til med å finne igjen Iris. Jeneba er livstruende sjuk, og Callum og vennene hans bestemmer seg for å samle inn penger til henne, slik at hun kan få den operasjonen hun trenger.

Den dagen Callum og vennene hans finner Iona på gården, prøver de å jage henne bort. Iona slipper unna og forsvinner i fjellet før de får tak i henne. Det er sent på ettermiddagen og snøen har lagt seg. Callum blir bekymret for jenta og begir seg ut for å lete. Da han finner henne, er hun iskald, men hun nekter likevel å bli med tilbake. Hun vokter nemlig over en hemmelighet som befinner seg på en liten øy i et vann som hører til gården til Callum. De to inngår en avtale: Iona skal fortelle hemmeligheten mot at Callum lar henne få lov til å komme tilbake til gården.

De to knytter et nært vennskap og bestemmer seg for ikke å fortelle hemmeligheten til noen. På den måten vil den ikke komme til skade. Løftet skal komme til å forandre Callums liv for alltid.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202336066