Røkke

en uautorisert biografi

Gyldendal 2010 Innbundet

Forfatteren går bak mytene og gir oss historien om finansmannen Kjell Inge Røkke, fra barndom i Molde, pionértid i Nord-Amerika, medgang, motgang, skillsmisse og konkurs til vellykkede eiendomsspekulasjoner og god fiskelykke, oppkjøp av Aker og kampen om Kværner. Første del av boka er basert på Kjell Inge Røkke : en uautorisert biografi (1997).

Tett på Norges store finansmann og industrieier

Kjell Inge Røkke startet med to tomme hender som fisker utenfor Alaska. I dag er han av en Norges mektigste menn og en internasjonal industrileder som roses av politikere som Gerhard Schröder og Bill Clinton. Kværner-raid, båtførerbevis, Tønne-saken, romansen med Celina, forbindelsen til russiske oligarker, villabygging i strandsonen ? Røkke er en myteomspunnet mann som ofte skaper førstesider i avisene. Hans posisjon som nettverksbygger og politisk spiller har gitt ham en legitimitet og innflytelse som er få andre næringslivsledere forunt. I denne uautoriserte biografien fortelles hele den eventyrlige historien om storfiskerens forvandling fra risikovillig trålbas til industrifyrste og økonomisk tungvekter. En innsideberetning for alle som er interessert i hva som foregår bak dørene der makten og pengene samles. Gunnar Stavrum (f. 1961) har lang bakgrunn som økonomisk journalist og er idag redaktør av Nettavisen. Han har tidligere utgitt blant annet storselgeren Storeulv. En uautorisert biografi om John Fredriksen (2005, m. Odd Harald Hauge) og Kjell Inge Røkke (1997), som denne nye biografien delvis bygger på.

ISBN13 9788205386952

EAN 9788205386952

Omtalt person Kjell Inge Røkke

• "Storeulv - en uautorisert biografi om John Fredriksen" av Odd Harald Hauge
  • "Ingen vei hjem - Arthur Omre" av Espen Søbye
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "Europa i krig - 1939-1945" av Norman Davies
  • "På BA-HR bakke - en varslers historie" av Kari Breirem