Europa i krig

1939-1945

ingen enkel seier

av (forfatter) og Gunnar Nyquist (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Boken gir en samlet fremstilling av andre verdenskrig og tar for seg generalene, fotsoldatene, politikerne og sivilbefolkningen. Det er lagt spesiell vekt på betydningen av Østfronten. Forfatteren korrigerer bildet av rollen til vestmaktene og viser hvordan Europas skjebne ble avgjort i brytningen mellom diktatorene Hitler og Stalin. Har register.

Den endelige og fullstendige beretningen om hele Den annen verdenskrig i Europa Norman Davies korrigerer bildet av rollen vestmaktene spilte i krigen, og av hva slags seier de egentlig vant. Han viser hvordan Europas skjebne ble til i brytningen mellom to blodtørstige diktatorer, Hitler og Stalin. Boken tar for seg alle krigens aspekter: Vi følger generalene og fotsoldatene, politikerne og sivilbefolkningen. Som Antony Beevor evner Norman Davies å synliggjøre menneskene i krigen, samtidig som han aldri mister de store linjene av syne. Europa i krig gir en samlet fremstilling av den annen verdenskrigs gang i verdensdelen, med særlig vekt på betydningen av Østfronten.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205376236

EAN 9788205376236

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Europa

• "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Blitzkrig! - 1939-1941" av Niklas Zetterling
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Kampen om Norge - tyskernes bilder fra det norske felttoget" av Per Erik Olsen
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Utbruddet av andre verdenskrig - Hitlers angrep på Polen i 1939" av Marco Smedberg