Rettsnotater

22. juli-rettssaken, Oslo tinghus 2012

No Comprendo Press 2012 Innbundet

Denne boken inneholder artiklene Kristopher Schau skrev for Morgenbladet fra 22. juli-rettssaken, en upublisert artikkel, og kommentarer. Kristopher Schau (f. 1970) er musiker og forfatter, og kjent fra radio og tv.

Forlag No Comprendo Press

Omtalt sted Oslo Utøya

Gjennom boka følger vi en oppsummering av rettssaken, men enda viktigere er det at vi følger en tankerekke og et refleksjonsmønster til en helt alminnelig mann – en som ikke var berørt personlig, men som alle oss andre ble berørt på en eller annen måte. Og jeg likte godt boka, for den var tankevekkende uten å være spekulativ og det han skriver er det mange (de fleste?) av oss tenker.ritaleser.com

Mannen som spiser sin egen forhud og skriver poetisk har gjort det igjen.

Vi følger en tydelig berørt Schau der han denne gangen ikke sitter alene i en kirke, men i en fullstappet rettssal. Dette er ikke så mye en bok om selve handlingene som ble begått 22. juli som det er en refleksjon rundt rettssystemet, psykiatrien, pressen, og seg selv i møtet med alle de menneskelige sider man blir konfrontert med i en situasjon som dette.

Verdt å bruke to timer på!

Sorg er kjærlighet som er blitt hjemløs.

Menneskehjernen er en fantastisk, men også elendig innretning. Den er laget for å løse de vanskligste problemer, men også for å skape dem ut av intet.

De unge vil bare leve, og de voksene vil bare at de skal få sjansen.

Det ligger et iboende behov i oss å skulle føle empati for folk som har opplevd grusomheter, men forskjellig mennesker sympatiserer med forskjellige mennesker, og noen vil du dessverre ikke kunne ta inn over deg. Dette gjør oss ikke til dårlige mennesker. Det gjør oss til mennesker.

Bøker eg har notert meg at eg berre må lese ... så snart eg er ferdig med alt det andre eg berre må lese! For mange gode bøker, altfor lite fritid ...!

Fagbøker jeg hadde glede av i 2012.

• "Arbeiderpartiet - alle skal ned" av Lars Joakim Skarvøy
  • "Selv om sola ikke skinner - et portrett av 22. juli" av Stian Bromark
  • "Psykehus" av Drea Karlsen
  • "Berøringen - roman" av Britt Karin Larsen
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic
  • "Tvang og tvil - en innsideberetning fra norsk psykiatri" av Marianne Mjaaland
  • "Ikkje" av Agnes Ravatn
  • "Tiger i hagen - fortellinger" av Ari Behn