Renselse

romanen om Jakob Malde den ved Gud evig forbundne for verden alltid tapte, sett, elsket, aktet

Oktober 2023 Heftet

Renselse er Tore Renbergs andre roman, den ble første gang utgitt i 1998. Den er fortsatt uhyggelig aktuell. En roman om religiøs mani, religiøs vold og religiøs galskap, som tegner et uforferdet og levende portrett av et plaget sinn.
Jakob Malde er midt i 20-årene, og livet har ikke
skikket seg for ham. Da han får vite at hans far er død, sier han opp jobben, setter seg inn i sin Volkswagen Polo og kjører tilbake til Vestlandet for å følge faren til graven. Men han er også ute i et annet, større ærend. Jakob Malde skal gjøre opp for en årrekke med handlingsløse dager: Han søker sin Gud. I løpet av den fatale reisen fra øst til vest realiseres Jakobs ensomme og private tro i en serie gruoppvekkende handlinger.

Renselse er en slektskrønike og en grotesk reise i religiøs vold og fanatisme. Den er også et tidlig eksempel på at Tore Renberg er en forfatter med et uvanlig stort litterært spenn.

«en forfatter for alt menneskelig»
JANNEKEN ØVERLAND, KLASSEKAMPEN

«djevelsk humor»
TROND HAUGEN, DAGSAVISEN

«en intenst-nærværende og poetisk-bevegende
skildringskunst som man ikke kan unngå å berøres av, et dykk ned i et plaget menneskes sjel som setter tanker og følelser i sving ... en sterk og gripende roman»
ØYSTEIN ROTTEM, DAGBLADET

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023

Etter å ha lest ca. 100 sider avbrøt jeg historien. Den fenget ikke i det hele tatt.

Jeg bare elsker loppemarkeder. Spesielt når jeg kan komme en time før stengetid på en søndag og bare fråtse i bøker til en slikk og ingenting, det vil si 6 kroner pr. bok. Kvaliteten på bøkene overrasker meg hver gang, veldig mange av de ser ikke ut til å være leste. Så får jeg bare håpe at jeg får lest de etter hvert. Nesten halvparten av de har jeg hatt på ønskelisten min.
Så lørdag og søndag har jeg vært inne i det vi kansje kan kalle en salig "bokrus." Deilig.

• "Alt for Egil - manuskript" av Tore Renberg
  • "Mamma, pappa, barn - prosa" av Tore Renberg