Hando. Kjendo

søndag

av (forfatter) og Kim Hiorthøy (illustratør).

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Boken om Hando som er lang og grønn og Kjendo som er liten og rød, er en fortelling om et vennskap og et underverk.

To av våre mest talentfulle kunstnere på hvert sitt område har funnet sammen i ett medium: billedboka. Det er vanskelig å karakterisere boken med få ord, fortellingen om Hando og Kjendo er så definitivt en fortelling som må oppleves; leses, og tas inn. Kanskje forfatteren beskriver den best selv i sitt forslag til baksidetekst: En lang og en liten. En grønn og en rød. Det er Hando. Det er Kjendo. Et hav og en himmel. En strand og en busk. Det er søndag. Det er slik det er. En fortelling om et vennskap og et underverk. Hando. Kjendo. Søndag er Tore Renbergs (1972) tredje bok for barn i tillegg til flere bøker for voksne. For debutboken Sovende floke (1995) mottok han Tarjej Vesaas debutantpris. Se også forfatterens hjemmeside.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999

• "Hando. Kjendo - torsdag" av Tore Renberg
  • "Den solbrente mammaen som kledde seg naken for å bli kunst" av Bjørn Sortland
  • "Varmelager fem" av Tore Renberg
  • "Trillefolket - hva hendte med Kjartan?" av Tore Renberg
  • "En god tid - erindringer fra fremtiden" av Tore Renberg
  • "Mamma, pappa, barn - prosa" av Tore Renberg
  • "Arkimedes i Prompeland" av Hans Sande
  • "Renselse - romanen om Jakob Malde den ved Gud evig forbundne for verden alltid tapte, sett, elsket, aktet" av Tore Renberg
  • "Den store røde hunden" av Erlend Loe
  • "Ars vivendi, eller De syv levemåter - dikt" av Georg Johannesen