Reasons to stay alive

Canongate 2015 Heftet

Aged 24, Matt Haig's world caved in. He could see no way to go on living. This is the true story of how he came through crisis, triumphed over an illness that almost destroyed him and learned to live again.A moving, funny and joyous exploration of how to live better, love better and feel more alive, Reasons to Stay Alive is more than a memoir. It is a book about making the most of your time on earth."I wrote this book because the oldest clichs remain the truest. Time heals. The bottom of the valley never provides the clearest view. The tunnel does have light at the end of it, even if we haven't been able to see it . . . Words, just sometimes, really can set you free."

Forlag Canongate

Utgivelsesår 2015

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Matt Haig

Dette er en fin og relativt kort bok om en manns erfaring med depresjon, angst og livet etterpå. Ja, for det er faktisk et liv etterpå. Ikke et ukomplisert liv, men et godt liv! Det er hovedbudskapet til Haig, og det synes jeg han formidler på en god måte. Han veksler mellom stilarter og er kortfattet og konsis, men aldri kjedelig, streng eller blodfattig. Jeg tror at mange vil ha glede av å lese denne boka, særlig hvis man selv sliter med angst og depresjon, men også som et innlegg i samtalen om hvem vi er og hva slags liv vi ønsker å leve. Den inneholder mange eksempler på hva som hjalp Haig videre og er i tillegg en fin og viktig invitasjon til refleksjon om livene våre og hva som er viktig.

Jeg hadde en ganske normal, vanlig barndom. Men jeg følte meg aldri helt normal. (Er det noen som gjør det?)

• "Å sørge - en bok om tap, sorg, kraft og håp" av Kristiane M. Hansson
  • "Klok på følelser - det følelsene prøver å fortelle deg" av Jan Reidar Stiegler
  • "Presten og ateisten" av Didrik Søderlind
  • "Berøring" av Peder Kjøs
  • "Glad igjen! - hvordan bli kvitt depresjon steg for steg" av Kristian Hall
  • "Jeg vet at man kan bli helt glad igjen - min historie" av Eli Rygg
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté
  • "De beste tingene i livet er ikke ting - fra rotete til ryddig med færre ting" av Liv Loftesnes
  • "Jeg overlevde Treblinka" av Chil Rajchman
  • "Noe å leve for" av Richard Roper
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Finn meg" av André Aciman