Berøring

Pax 2018 Innbundet

Vi berører og blir berørt, i ordets mange betydninger. Vi tar på andre og andre tar på oss. Hva skjer i berøringen? Hvilke grunnleggende behov har vi mennesker? Og hva slags grenser setter vi for fysisk kontakt? Gjennom berøring organiserer og justerer vi oss selv og hverandre. Vi trøster, truer, belønner, straffer, beroliger, oppildner. Vi tar på hverandre for å fortelle hvem vi er, hva vi kan og hva vi ønsker. Berøringer sier noe om egne og andres motiver og behov, de uttrykker muligheter og grenser, hierarkiske posisjoner og følelsesmessige bånd. Fysisk kontakt vekker nye følelser, og kan endre følelser vi allerede har. Berøring er sosial informasjon, helt nødvendig for reguleringen av kroppens tilstand og felleskapets dynamikk.
Psykolog Peder Kjøs tar for seg menneskelig kontakt i bred forstand. Det handler om sex, omsorg for spedbarn, tortur, medfølelse, omtanke for dyr og miljø, forholdet til Gud, onani og psykologenes berøringstabu. Han viser til forskning, litteratur og kunst, og utforsker temaet med utgangspunkt i sine opplevelser som terapeut og erfaringer fra eget liv.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2018

• "Sukker i skålen" av Erica Jong
  • "Den brisne botaniker - edle dråper, stive drinker og plantene vi får dem fra" av Amy Stewart
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Vi har pissa i frysern - flere morsomme trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen