Raseriets tidsalder

en historie om nåtiden

av (forfatter) og Agnete Øye (oversetter).

Solum Bokvennen 2018 Innbundet

I Raseriets tidsalder gir Pankaj Mishra en overbevisende og svært tankevekkende fremstilling av den idéhistoriske bakgrunnen for vår tids politiske kriser. Her vises det hvordan opprinnelsen fremveksten av høyreekstreme krefter og den islamistiske radikaliseringen begge kan spores tilbake til europeiske ideer fra blant annet Den franske revolusjonen.

Boken viser hvordan Vestens humanistiske prosjekt har spilt fallitt, og dermed gitt grobunn til en global misnøye og ekstremistiske krefter. Den historiske beretningen strekker seg fra opplysningstidens revolusjonære tenkere frem til i dag, og trekker linjer mellom de vestlige demokratienes interne kriser - som klarest kommer til uttrykk gjennom valget av Donald Trump som president i USA og Storbritannias ja til Brexit - og trusselen de islamistiske terrororganisasjonene i dag utgjør.

Boken fikk enorm oppmerksomhet i internasjonal presse da den kom ut i fjor, og har blitt en bestselger over hele verden. Den har også høstet bred omtale i norsk presse.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788256020393

EAN 9788256020393

Har gitt meg en langt større forståelse hva som kan ligger bak raseriet (terroren) vi et utsatt for i våre dager. Abu Musad al- Zawqawi som med sine brutale angrep på sjiamuslimer bidro med å skape borgerkrig i Irak og la grunnlaget for opprettelse av IS, flyktet fra en lang fortid med hallikvirksomhet, narkohandel og tung Alkoholbruk, kom aldri ut av det. Side 88

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "Bløff - hvordan juks og selvbedrag gjør oss til ekte mennesker" av Bår Stenvik
  • "Opp av asken - vendepunkter for nasjoner i krise" av Jared Diamond
  • "Den femte revolusjon - mennesket i hjerneforskningens tidsalder" av Lone Frank
  • "Pengeland - hvordan finanseliten og de superrike stjeler fra folket og truer demokratiet" av Oliver Bullough
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "Det enkle og det einsame" av Asta Olivia Nordenhof
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Mitt år i Ingenmannsbukten - et eventyr fra de nye tider" av Peter Handke
  • "Imot døden - om fortvilelsens litterære fellesskap" av Bernhard Ellefsen