Opp av asken

vendepunkter for nasjoner i krise

av (forfatter) og Aleksander Melli (oversetter).

Spartacus 2019 Innbundet

Jared Diamonds bruk av historie, geografi, biologi og antropologi har tegnet de helt store bildene av menneskesamfunnenes utvikling. Med «Våpen, pest & stål» og «Kollaps» endret han vår forståelse av hvorfor sivilisasjoner blomstrer eller går under. I «Opp av asken» legger han til en psykologisk dimensjon: Kan nasjoner møte kriser på nesten samme måte som mennesker takler traumer?

Diamond sammenligner hvordan seks land har overlevd dramatiske omveltninger. Japans tvungne åpning mot Vesten i 1853, Finlands vinterkrig mot Sovjetunionen, Chiles og Indonesias brutale statskupp og de store transformasjonene til Tyskland og Australia etter krigen. Disse krisene var høyst forskjellige, men landene taklet dem ved å innta nye nasjonale identiteter. Gjennom erkjennelse av ansvar, smertefull selvvurdering og ved å gjøre selektive forandringer gjorde de krisene om til vendepunkter i sin historie.

I bokas siste del tar Diamond for seg det han mener er de mest akutte truslene mot USA, Japan og resten av verden. Demokratiene er under press, atomtrusselen reell, og vi går inn i en tid preget av klimaendringer og ressursmangel. Er det vår evne til å lære av fortiden som kan redde oss alle?

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2019

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "En delt verden - hvorfor vi lever i murenes tid" av Tim Marshall
  • "Bibelen - boken som formet vår kultur" av Dag Kullerud
  • "Da Gud skiftet mening - femti år som forandret kirken" av Trond Bakkevig
  • "Seloten - historien om hvordan Jesus fra Nasaret ble Jesus Kristus" av Reza Aslan
  • "Den lange oppturen - norsk historie 1945-2015" av Finn Olstad
  • "Tenåringshjernen - hjerneforskerens overlevelsesguide til livet med ungdom" av Frances E. Jensen
  • "Raseriets tidsalder - en historie om nåtiden" av Pankaj Mishra
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "Å sette verden i brann - en ateist skriver om Jesus" av Bjørn Stærk
  • "Vi - samarbeid -  fra celle til samfunn" av Dag O. Hessen
  • "Som om Gud ikke finnes - hva skjer når livet sekulariseres?" av Magnus Malm
  • "Kjellermennesker - om populisme og vanskeligheten med å være menneske" av Carsten Jensen