Den femte revolusjon

mennesket i hjerneforskningens tidsalder

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Spartacus 2015 Innbundet

- Hva skjer med menneskesinnet når det oppnår en fullstendig forståelse av seg selv? - Tom Wolfe

Dette spørsmålet fikk Lone Frank til å oppsøke noen av de fremste hjerneforskerne i verden og spørre hva arbeidet deres betyr for det å være menneske. Koblet til Michael Persingers gule hjelm får hun for første gang en overnaturlig opplevelse. Hos Marc Hauser får hun vite at en felles moral er innkodet i alle mennesker. Og hun oppdager at både lykkefølelse og empati er noe som lett kan manipuleres.

Vi står overfor en nevrovitenskapelig revolusjon, den siste i rekken av vitenskapelige tigersprang som har veltet våre verdensbilder. Kopernikus, Darwin og Freud har stått for slike revolusjoner. Det samme gjorde oppdagelsen av dnaet.
I Den femte revolusjon tar Lone Frank oss med til frontlinjen i moderne hjerneforskning. Og vi møter en vitenskap med potensiale til å forklare alle våre menneskelige evner og særtrekk som rene prosesser i hjernen.

«Skrevet som en rekke av intenst spennende fortellinger, lykkes boken med å utforske den forestående nevrorevolusjonen og dens noen ganger skremmende konsekvenser.» BBC Focus Magazine

Lone Frank er dansk forfatter og vitenskapsjournalist med bakgrunn som forsker og med ph.d. i neurobiologi.

«En kyndig og uhyre velskrivende forskningsformilder.» Politiken

«Best of all, her hesitant participation in experiments - from having a neurologically induced religious experience to learning the secrets of empathy - along with brutally honest descriptions of the experts, add a welcome dose of humour.» New Scientist

«Formidabel videnskabsformidling. » Jyllands-Posten

«En af de mest øjenåbnende og vel også vigtige populær-videnskabelige udgivelser, der længe har set dagens lys i Danmark. » Berlingske Tidende

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2015

• "Raseriets tidsalder - en historie om nåtiden" av Pankaj Mishra
  • "Følelsen av forskjell - slik påvirker ulikhet hvordan vi tenker, lever og dør" av Keith Payne
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl
  • "Vanens makt - hvorfor vi gjør som vi gjør og  hvordan vi kan forandre oss" av Charles Duhigg
  • "De opplyste - roman" av Øystein Stene
  • "De lemlestede - roman" av Hermann Ungar
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Verden på vippepunktet - hvor ille kan det bli?" av Dag O. Hessen
  • "Stå imot - si nei til selvutviklingen" av Svend Brinkmann
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "Ikke noe av dette handler om meg - selvbiografiske notater" av Stig Sæterbakken