Den femte revolusjon

mennesket i hjerneforskningens tidsalder

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Spartacus 2015 Innbundet

- Hva skjer med menneskesinnet når det oppnår en fullstendig forståelse av seg selv? - Tom Wolfe

Dette spørsmålet fikk Lone Frank til å oppsøke noen av de fremste hjerneforskerne i verden og spørre hva arbeidet deres betyr for det å være menneske. Koblet til Michael Persingers gule hjelm får hun for første gang en overnaturlig opplevelse. Hos Marc Hauser får hun vite at en felles moral er innkodet i alle mennesker. Og hun oppdager at både lykkefølelse og empati er noe som lett kan manipuleres.

Vi står overfor en nevrovitenskapelig revolusjon, den siste i rekken av vitenskapelige tigersprang som har veltet våre verdensbilder. Kopernikus, Darwin og Freud har stått for slike revolusjoner. Det samme gjorde oppdagelsen av dnaet.
I Den femte revolusjon tar Lone Frank oss med til frontlinjen i moderne hjerneforskning. Og vi møter en vitenskap med potensiale til å forklare alle våre menneskelige evner og særtrekk som rene prosesser i hjernen.

«Skrevet som en rekke av intenst spennende fortellinger, lykkes boken med å utforske den forestående nevrorevolusjonen og dens noen ganger skremmende konsekvenser.» BBC Focus Magazine

Lone Frank er dansk forfatter og vitenskapsjournalist med bakgrunn som forsker og med ph.d. i neurobiologi.

«En kyndig og uhyre velskrivende forskningsformilder.» Politiken

«Best of all, her hesitant participation in experiments - from having a neurologically induced religious experience to learning the secrets of empathy - along with brutally honest descriptions of the experts, add a welcome dose of humour.» New Scientist

«Formidabel videnskabsformidling. » Jyllands-Posten

«En af de mest øjenåbnende og vel også vigtige populær-videnskabelige udgivelser, der længe har set dagens lys i Danmark. » Berlingske Tidende

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2015

• "Vanens makt - hvorfor vi gjør som vi gjør og  hvordan vi kan forandre oss" av Charles Duhigg
  • "Reality is not what it seems - the journey to quantum gravity" av Carlo Rovelli
  • "Stå imot - si nei til selvutviklingen" av Svend Brinkmann
  • "Verden fram til i går - hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn" av Jared Diamond
  • "Homo deus - a brief history of tomorrow" av Yuval Noah Harari
  • "Å dykke etter sjøhester - en bok om hukommelse" av Hilde Østby
  • "On tyranny - twenty lessons from the twentieth century" av Timothy Snyder
  • "Moonwalking med Einstein - kunsten å huske alt" av Joshua Foer
  • "Ikke noe av dette handler om meg - selvbiografiske notater" av Stig Sæterbakken
  • "Norges uskrevne lover" av Egil Aslak Aursand Hagerup
  • "Slik skal vi velge våre ofre - roman" av Bjørn Vatne
  • "Slutten for det røde mennesket - tiden second hand" av Svetlana Aleksijevitsj