Følelsen av forskjell

slik påvirker ulikhet hvordan vi tenker, lever og dør

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Res publica 2018 Innbundet

I moderne samfunn er ikke ulikhet bare et spørsmål om økonomi, men også din oppfatning av hvor mye penger du har i forhold til andre. Det å føle seg fattig spiller en rolle - ikke bare det å være fattig. Dette påvirker hvilke beslutninger vi tar, hvordan immunforsvaret fungerer og påvirker vår moral, religiøsitet og politisk ståsted. Land med stor økonomisk ulikhet har flere sosiale problemer, som lavere forventet levealder, mentale lidelser og kriminalitet. Fattigdom øker faktisk stressnivået like mye som fysiske trusler.
Psykolog Keith Payne bruker innsikter fra biologi, psykologi og økonomi for å forklare hvordan vi blir påvirket av urettferdighet, og viser hvilke konsekvenser det har for hvordan vi tenker, lever og dør. Å lese Følelsen av forskjell gjør at man ser nye sammenhenger og tenker annerledes om samfunnet.

Forlag Res publica

• "Kapitalismens historie" av Jürgen Kocka
  • "Homo solidaricus - et oppgjør med myten om det egoistiske mennesket" av Wegard Harsvik
  • "Lysmøkk" av Paal Maage Elstad
  • "Den femte revolusjon - mennesket i hjerneforskningens tidsalder" av Lone Frank
  • "Tilgi det virkeliges blomstring - dikt" av Casper André Lugg
  • "Ingen mennesker er født frie - kritikk av liberalismen" av Oscar Dybedahl
  • "Marianegropen - essay" av Ida Lødemel Tvedt
  • "Naturhistorie - roman" av Marte Huke
  • "Slik virker litteraturen" av James Wood
  • "Død og oppstandelse - roman" av Bjørn Vatne
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Postapokalypse nå! - håndbok i overlevelse" av Anne Linn Kumano-Ensby