Bevissthet

forstå hjernen og få et bedre liv

av (forfatter) og Anette Mehl Landmark (illustratør).

Spartacus 2014 Innbundet

Bevisstheten din er alt du har.

Den er deg. Det er den som gjør at du opplever livet - noen ganger er du lykkelig, andre ganger er livet tungt å leve.

Denne boken forklarer hvordan evolusjonen har formet hjernen og hvordan nervecellene skaper opplevelser. Kunnskap om hva bevissthet er, gir innsikt i hvordan gode følelser, eller lykke, oppstår. Hjernen utvikler seg som følge av ytre stimulering, men det er også mulig å trene hjernen og dermed styrke de nervebanene som gir positive følelser samt svekke negative tankemønstre.

Ved å forstå hvordan hjernen fungerer kan du gjøre livet bedre.

«Denne boken er en av de mest mangesidige studier av bevissthet jeg kjenner. Grindes lange formidlingserfaring gjør boken ba.de lettlest og engasjerende.»
Dagfinn Føllesdal C.I. Lewis Professor i filosofi, Stanford, professor emeritus, Universitetet i Oslo

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2014

En litt under middels grei bok om bevisstheten, men kun når det kommer til det empirisk bevisbare som Grinde viser til. Det er et stort evolusjonært "just so" fokus, dvs. at Grinde antar at evolusjon er sant og dermed må evolusjon ha ordnet dette med bevissthet på en eller annen måte, uten at han kan legge et fnugg av empiriske bevis til det. Her er det det evolusjonære verdensbilde som styrer. Evolusjonister beskylder ofte kreasjonister for "God of the gaps" argumenter, men jammen meg bruker evolusjonister "Evoulution in the gaps" argumenter uten å empirisk kunne vise til hvordan bevisshet oppstod. Han skriver om "O store evolusjon" som et intelligent vesen som f.eks. når han skriver "...derfor å forsøke å beskrive de funksjonene evolusjonen har lagt inn" uten å beskrive empirisk hvordan det har skjedd. Like etterpå så innrømmer han at hjernen er "designet", "for å tjene". Videre skriver han "Evolusjonen har gitt hjernen en mengde oppgaver", men aldri hvordan dette har skjedd. Han skriver også at evolusjonen har gitt oss en straffemodul, men han utdyper ikke hvordan dette har skjedd. Dette er bare noen få eksempler.
Senere skriver han at "øynene gir et godt eksempel på evolusjonens håndverk". Man ilegger med andre ord evolusjonen den ære som burde være gitt til Gud for det Han har skapt. Senere i boken skriver han at "Evolusjonen har formet oss" uten å forklare hvor denne evolusjonære intelligensen kommer fra. Rom 1,25 fra Bibelen passer godt inn her: "De byttet ut Guds sannhet med løgnen og tilbad og tjente skapningen i stedet for Skaperen". Med andre ord, evolusjonister bruker "designuttrykk" og skjuler det bare bak evolusjonsteppet.

I kapitlet "Evolusjon - de forklarende prinsipp" så begynner den vanlige evolusjonære mantraen med milliarder/millioner av år som om dette var en selvklarhet. Tviler på at Grinde er klar over alle svakhetene ved disse dateringsmetodene? Men han forteller historien videre i ren evolusjonær stil, og det ene dukker opp etter det andre. Videre er det vanlig at evolusjonister bruker mange "tvilsord" rundt evolusjonen, og jeg oppdaget iløpet av lesingen at Grinde er intet unntak; uttrykk som kanskje, antagelig, tror, mye mulig (ikke det at han bruker alle de nevnte uttrykkene, men noen og lignende). Jeg savner den evolusjonære empirien, hvis den overhodet finnes!

Når det er sagt og han holder seg til empirisk forskning i nåtid, som kan observeres, testes og gjentas så blir ting litt mer interessant og givende. Spesielt den siste delen av boken synes jeg.

• "Stjerneklart - siste nytt fra verdensrommet" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Hva er nyreligiøsitet" av Siv-Ellen Kraft
  • "Den femte revolusjon - mennesket i hjerneforskningens tidsalder" av Lone Frank
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Evolusjon - basert på en sann historie" av Erik Tunstad
  • "Det biologiske mennesket - individer og samfunn i lys av evolusjon" av Terje Bongard
  • "Hva hvis? - seriøse vitenskapelige svar på absurde hypotetiske spørsmål" av Randall Munroe
  • "Hva er islam" av Kari Vogt