Ran

historier om det nye Norge

av (forfatter) og Bjørn Olav Nordahl (forfatter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Forfatterne er journalister, de har fulgt norsk finansliv i en årrekke og avdekket flere oppsiktsvekkende forhold. I denne boka skriver de om noen av de sentrale sakene de har jobbet med på 2000-tallet.

Finanslivets dunkle sider: Ikke bare skjulte mikrofoner, men også torpedoer, kulehull, drittpakker og råtne meglere. TorpedoerIkke bare muskler, ikke bare biler med sotete vindusglass, ikke bare trusler. En norsk torpedo har gjerne finansvenner som kan konvertere torpedopenger til investorkapital. Hvitvaske. Men ikke renvaske...BjellesauerBjellesauene får de grønneste gressgangene og blir gjerne tre ganger så fete som de små investorene som kommer stabbende etter. DrittpakkerInformasjon kan være så mangt, og informasjonskonsulenter kan vri, spisse og pakke inn varene til en innbydende sannhet. Det koster penger, men hva betyr det når man kan helle møkk over en konkurrent? InnsideskjeletterInnsidehandel er forbudt ved lov, men likevel går Oslo Børs under navnet .innsidebørsen. Ingen skriker så høyt som innsideskjelettene når de faller ut av skapet og blir avslørt. KulehullNoen satser friskt og får kulehull i hodet. Andre satser frisk og blir funnet død i et buss-skur, drept av en solid dose LSD. Noen blir bare skutt i beinet. Noen gjemmer seg på et småbruk dypt inne i skogen. Det dreier seg om penger. Motorsykkelgjenger aksjonerer, skudd faller, LSD tvinges ned i halsen på folk, mens hemmelige konti opprettes i skatteparadis. Nei, vi snakker ikke om grelle forhold i utlandet .; dette skjer i Norge, i det svarte og grå finansmarkedet der aktørenes grådighet styrer handlingene og pengemakt og kriminelle inngår raner til seg det de kan få. Journalistene Knut Gjernes og Bjørn Olav Nordahl har fulgt norsk finansliv i en årrekke og avdekket flere oppsiktsvekkende forhold. I Ran rekapituleres noen av de sentrale sakene de har jobbet med på 2000-tallet.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205376243

EAN 9788205376243

I motsetning til hva tittelen lover, er dette først og fremst en bok om økonomisk kriminalitet og kriminell virksomhet i næringslivet. Personlig syns jeg dette er et mye mer fascinerende tema enn den ransbølgen vi har sett i ulike media i tiden etter NOKAS, og som tittelen utvilsomt er ment å utnytte. Boken er en antologi av artikler fra Dagens Næringslivs lørdagsutgave, og er for det meste god journalistikk der vi lærer mye om et emne få av oss kjenner til, gjennom konkrete saker. Synes dette var veldig lærerikt, underholdende og spennende. Dog kjente jeg at jeg etterhvert ble lei av å lese om den ene enkeltsaken etter den andre, og ikke alle sakene var like spennnende. De siste kapitlene ble jeg bare å skumlese for å komme meg gjennom den, og det er derfor boka får terningkast 4 og ikke 5 fra meg.

• "Nesten til stede - roman" av Bjørn Olav Nordahl
  • "Skyggeland - roman" av Bjørn Olav Nordahl