Skyggeland

Gyldendal 2012 Innbundet

Dette er første bok om journalistene Bjørnar Nergård og Magdalena Mellomstrand.

Nå 10 500!
"... sommerferiens suverene bokvinner."
Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad

Høsten 2004 omkommer den anerkjente finansmannen Kjartan Skaar under fjellklatring. Supermeglerens fall er ingen klatreulykke. Gravejournalistene Magdalena Mellomstrand og Bjørnar Nergård har lenge forsøkt å kartlegge Skaar og kretsen av grådige pengeflyttere rundt ham. Dødsfallet blir startskuddet til en klappjakt på tidenes største norske innsideforbrytere. Historien strekker seg tilbake til tidlig på 90-tallet, og går via bloddiamanter i Afrika til ulovlig organsalg og skruppelløse mellommenn i London. Rikinger vil bli enda rikere, og nettverket deres, spunnet av kodespråk, kameraderi og kokain, genererer en pengestrøm som går rett til lukkede skatteparadiser.
Norge har mistet dyden, penger betyr makt ... og noen som gjør hva som helst for å beholde den.

ISBN13 9788205411913

EAN 9788205411913

Serie Magdalena Mellomstrand og Bjørnar Nergård (1)

Genre Krim

Herlig, fantastisk, spennende, informativ, utrolig krim og spenning! Dette var en super bok!

Jeg er helt sikker på at dette kunne vært en dokumentar fra virkeligheten, hvis vi bare hadde endret de fiktive navnene til virkelige navn i finansverdenen. Hvordan i all verden har enkelte klart å bli så rike, mens alle vi andre bare får en liten avkastning og verdistigning hvert år? Det foregår veldig mye grums som vi "vanlige" ikke vet om. Det er bevisst feilinformasjon, justeringer før presentasjon av tall og regnskap, fiktive selskap, trusler og vold, drap (kamuflert som ulykker), skatteparadiser, flytting av penger, svart betaling, og masse andre ingredienser også i det virkelige liv, det er jeg helt sikker på!

Jeg liker veldig godt bøker fra finansverdenen, synes det er spennende. Og dette var helt klart en av de aller beste! Vi følger to journalister fra en finansavis som graver og graver, knytter kontakter, innhenter informasjon, bruker informasjon, lar seg ikke kjøpe. Herlige folk! Samtidig følger vi aksjespekulantene, investorne, finansakrobatene, utpressere, penger, reiser, ville fester, utsvevende liv, kort sagt enormt med ingredienser til at det blir en bok fylt med handling og spenning.

Magdalenas historie og bakgrunn fra Angola krydret det hele veldig godt, det gjør at det blir en annerledes og mer spennende hovedperson enn det vi har i andre bøker.

Denne var vanskelig å legge i fra seg. Boka er tung å holde, da det er ca 560 sider. Lettlest bok, mange korte setninger, og dette gjør at jeg som leser blir grepet veldig inn i handlingen, bare må lese litt til! De siste tohundreogfemti sidene leste jeg i ett i går kveld, og det ble sen natt....... Blir ikke trøtt en gang når jeg leser slike bøker! (Men er trøtt på jobb i dag i stedet.....)

Håper Nordahl kommer med flere bøker, men det blir veldig vanskelig å overgå denne boka!

Fengende bok med mange involverte,- reneste Dostoevsky:) Person galleriet bakerst i boken anbefales. Løp og les!

Veldig bra og spennende. Gode person skildriner. Godt plot...
Jeg hørte denne som lydbok og synes innleser var litt slapp.

Bygda har øyne og ører. Bygda har stemmer som hvisker i mørke kroker,bak vedstabler og ved tørkestativer. Bygda vet alltid alt.

Målet er å lese 52 bøker i løpet av 2014. Hver bok som fullføres legges til listen.
52 bøker ble nådd 8.oktober. Jeg fortsetter å legge til bøker i listen utover de 52 :)

Det kommer stadig nye bøker jeg bare må ha og ønskelista blir stadig lengre og lengre. Siden jeg fortsatt har mange bøker som ligger i lesekø, haster det jo ikke med å kjøpe flere bøker.... men.... må ha det, bare må ha det! Bøker kjøpt pr. 25/12 :)

Bøker lest i 2017

• "Nullpunkt - thriller" av Bjørn Olav Nordahl