Prisoners of geography

ten maps that tell you everything you need to know about global politics

Elliott & Thompson 2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos Bookis!

A popular take on world events that puts the 'geo' back into geopolitics

Forlag Elliott & Thompson

Språk Engelsk

Ble avbrutt i lesingen av denne på grunn av skolearbeid - livet er fullt av interessante ting som stadig stoppes av arbeid av ett eller annet slag. Fikk i alle fall tatt den opp igjen. Historie - og kanskje speseilt krigshistorie er spennende, og her forklarer Tim Marshall mye av bakgrunnen for konflikter verden over. Krig er mer enn blodige oppgjør, krig er logistikk, matforsyninger, kommunikasjon og mot. I denne boken er fokuset hvor en hær kan komme seg inn i et land, hvilke forsvarslinjer det er mulig å holde, hvor viktig isfrie havner er. Ingen mat, ingen hær. Maten må komme inn i landet på en eller annen måte. Utrolig spennende. Han er også inne på det som står mye om i "Sapiens" - land som er "kunstig delt" gir konflikter, feks Afrika etter imperalismen. Det er også spennende for meg at Marshall har mye av samme synspunktene på Palestina/Israel konflikten som meg.

Sometimes you will hear leaders say, "I'm the only person who can hold this nation together." If that's true then that leader has truly failed to build their nation.

• "Norske forskingsbragder - vitskaplege oppdagingar gjennom 150 år" av Unni Eikeseth
  • "Veien til ufrihet - Russland, Europa, Amerika" av Timothy Snyder
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Bokstavene i historien - maktsymbol fra August til Mussolini" av Øyvin Rannem
  • "Folket, det er meg - den europeiske høyrepopulismens vekst og framtid" av Simen Ekern
  • "Soga om Geirmund Heljarskinn" av Bergsveinn Birgisson
  • "Lingo - en språkreise gjennom Europa" av Gaston Dorren