Sjakk

spillenes konge

Vigmostad Bjørke 2014 Innbundet

Endelig en sjakkbok på norsk! Vil du lære å spille sjakk fra grunnen, eller lære å spille bedre? Eivind Riise Hauge gir en omfattende og original innføring i sjakkens mange sider. Her får du en gjennomgang av spillets regler, hvordan du effektivt kan sette sjakk matt, grunnleggende strategi og taktikk og spillets tre faser. Finn en åpningsvariant som passer ditt lynne! Ikke minst får du se hvordan de store mesterne har tenkt, gjennom illustrerte og grundig forklarte historiske partier, fram til vår egen tids Magnus Carlsen. Til slutt kommer et oppgavekapittel med stigende vanskelighetsgrad, hvor du får brynt deg skarp. SJAKK Spillenes konge er en bok for de fleste, som omhandler det meste. Dette er boka for alle som ser sjakk på VG-TV eller NRK, og sitter igjen med ubesvarte spørsmål. Den er leseverdig i seg selv og oversiktlig som oppslagsverk. Prøv den før du spiller, eller som oppslagsbok underveis. Om forfatteren: Eivind Riise Hauge (f. 1980) er en kritikerrost skjønnlitterær forfatter, som lærte å spille sjakk som sjuåring. Han har arbeidet som sjakkinstruktør og i en årrekke vært tilknyttet Nordnes Sjakklubb. Han har blant annet spilt seriesjakk i norsk 1. divisjon. Pressen om SJAKK: Spillenes konge: «No finst det endeleg ei bok for vaksne lesarar som vil ha ei moderne innføring i sjakkreglar, strategi, taktikk, opningar, midtspel og sluttspel. ... Med på vegen får lesaren òg ein dose sjakkhistorie og sjakkkultur. Hauge skriv med den sjølvkjensla som høver seg for den sjakkgiganten Noreg no har vorte.» Atle Grønn, Dag og Tid «Velskrevet guidebok til Magnus Carlsen-land: En meget instruktiv, veldisponert og kyndig bok ... Boka har en vakker og anskuelig design og typografi.» Fredrik Wandrup, Dagbladet

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241910425

EAN 9788241910425

Sjakk er et spill som minner om virkeligheten.
Tips om flere bøker blir tatt i mot med glede.

• "Sjakkgeniene - historien om verdensmesterne" av Atle Grønn
  • "Natthimmel med kulehòl" av Ocean Vuong
  • "Informasjonen - roman" av Bår Stenvik
  • "Sjakk - spillet i mitt liv - en amatør ved sjakkbrettet" av André Bjerke
  • "Ståsteder - 10 gamle ideer til en ny verden" av Svend Brinkmann
  • "Sjakken eller livet - en reise i sjakkens unike skjebner, historie og kultur" av Atle Grønn
  • "Jeg har tenkt meg til de elysiske sletter - dikt 2002-2011" av Rune Christiansen
  • "Mitt år i Ingenmannsbukten - et eventyr fra de nye tider" av Peter Handke