Poppy Shakespeare

ser på galskap fra innsiden

av (forfatter) og Nina Aspen (oversetter).

Pantagruel 2007 Innbundet

N har vært innlagt på Dorothy Fish, et lite sykehus i Nord-London, i tretten år. Hver dag sitter hun og røyker i oppholdsrommet, mens hun bytter medisiner med de andre pasientene. Men så dukker Poppy Shakespeare opp med sitt korte miniskjørt og høye hæler. Hun er overbevist om at hun ikke er syk, og desperat etter å komme tilbake til livet utenfor. Sammen legger N og Poppy en plan for å gjenvinne Poppys frihet.

Riv ruskende galskap,- litterær perle fra innsiden av psykiatrien.

.Catch-22 meets One Flew Over the Cuckoo.s Nest in a North London day hospital - Clare Allan.s Poppy Shakespeare is an electrifying debut, written after 10 years as a psychiatric patient, which bursts on to the page with a wholly original voice: surreal, raucous, infuriating and very funny..
Guardian (UK).

En tilnærming til psykiatrien som er helt annerledes
Møt Poppy Shakespeare som mener hun ikke er syk, og gjør alt for komme ut.
.The Guardian kalte den en "særegen og mektig debut", mens The New York Times mener boken er "bemerkelsesverdig", så vi kan glede oss..
Aftenposten,- om Poppy Shakespeare.

Fantastisk debut, internasjonal jubel for utgivelsen
Humoristisk, satirisk roman

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted London

En morsom og tankevekkende bok. Et godt eksempel på at en livlig fantasi om et fremmed, men realistisk tema kan gjøre deg interessert i noe du egentlig ikke trodde ville interessere deg. Fortelleren gir til å begynne med, gjennom sin beskrivelse av en forvirret institusjonhverdag, sin tilsynelatende normale hovedperson Poppy et slags håp om et godt liv på "Galskap-penger". Hun må bare slutte å late som om hun er normal, så vil pengene renne inn etter en utbetalings-skala som ville gjort de fleste av oss gale.
At hun selv ikke makter å takle normalitet som et alternativ, gjør at hun ufrivillig blir et instrument for det lokale byråkratiets kamp mot sentrale innsparinger. En egen minister for de gale forlanger at flere gale må bli normale for mindre penger. Poppy må gå den andre veien. Hun er den Normale som må bli galere for å få galskapspenger nok til å bevise at hun er normal. Boken er litt Gjøkeredet på Valium. Gal, fantasifull, men også til tider trettende.

"Men jeg er ikke psykisk sjuk," sa Poppy. "Jeg må bare bevise at jeg er psykisk sjuk for å få en advokat til å bevise at jeg ikke er det..."

• "Perfekte jenter, magre liv - om å hate seg selv og kroppen sin" av Courtney E. Martin
  • "Ord uten lyd" av Camilla Gibb
  • "Girl, Interrupted - Now a major motion picture from Columbia Pictures starring Winona Ryder and Angelina Jolie" av Susanna Kaysen
  • "Vinterjenter" av Laurie Halse Anderson
  • "Sebrapiken" av Sofia Åkerman