Det søte i bunnen av kaken

et Flavia de Luce mysterium

av (forfatter) og Jens Erik Røsåsen (oversetter).

Press 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

England, 1950-tallet. Flavia de Luce er elleve år gammel, iskald, lynskarp, fryktløs, med en formuleringsevne som Charles Dickens og kjemikunnskaper som Madame Curie. Hun bor på en gammel herregård sammen med to frastøtende eldre søstre og en far besatt av frimerker. Da hun først finner en død snipe med et sjeldent frimerke i nebbet på dørterskelen, og deretter liket av en mann i familiens agurkbed, aner hun at hun er på sporet av en mørk familiehemmelighet. Dette er den første boken om Flavia de Luce.

Møt Flavia de Luce - en krimhelt ulik alle andre: 11 år gammel, iskald, lynskarp, fryktløs, med en formuleringsevne som Charles Dickens og kjemikunnskaper som Madame Curie. Fra pikerommet sitt i den falleferdige herregården på den engelske landsbygda - hvor hun bor sammen en far hun forguder og to storesøstre hun avskyr - bruker Flavia dagene sine på å gjennomskue de voksnes mørkeste hemmeligheter. Det søte i bunnen av kaken er den første av seks planlagte bøker om Flavia de Luce. Men Alan Bradleys krimdebut har allerede rukket å bli et internasjonalt publiseringsfenomen: Rettighetene til boka er solgt til 25 land, og romanen har ligget i toppen av de amerikanske bestselgerlistene. Forbered deg på en lesefest: Aldri har kombinasjonen sitronkake, frimerker, småfugler og kjemisett vært skumlere enn dette.

Forlag Press

Serie Flavia de Luce (1)

Genre Krim

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted England

hei, jeg er 16 å begynnte å lese bøkene om Flavia de Luce for 2-3 år siden. Siden da har jeg ikke kunnet vente på at den neste boken skal komme ut. Jeg ble hekta fra det første kapittelet jeg leste. Jeg kjenner meg igjen i Flavia og skulle ønske at jeg hadde hatt laboratoriumet hennes. Jeg anbefaller alle som liker krim bøker å lese denne boka, jeg kan nesten garantere deg at du blir like hekta som meg :)

Det er ikke alltid like lett å være en liten jente i en stor verden ...

11 år gamle Flavia de Luce er en kvikk, rask, oppegående og meget smart jentunge. Hver dag blir hun "terrorisert" av søstrene hennes som stadig "torturerer" henne med sine rare påfunn. Men Flavia lar seg ikke knekke av den grunn. Hun har sine sære interesser å dyrke, blant annet kjemi. Hun har et kjemisett hjemme på herregården som hun stadig eksperimenterer med. Faren deres ser hun eller søstrene nesten aldri. Han sitter stadig inne på kontoret sitt og studerer frimerkesamlingen sin. Hele tilværelsen til denne familien blir snudd på hodet da de en dag oppdager en død fugl på trappen utenfor døra med et frimerke spiddet gjennom nebbet. Ikke lenge etterpå blir også en mann funnet død i hagen deres. Hva er det som skjer? Som den eventyrlystne jenta Flavia er, ser hun på hele dette mysteriet som et stort eventyr, og hun vil være med på å finne den skyldige!

Jeg har vært nysgjerrig på Det søte i bunnen av kaken helt siden den ble lansert i Norge i 2010. Siden da har jeg vurdert å lese den, men var litt usikker på om det var noe for meg. Jeg vet ikke hva som holdt meg tilbake, men muligens fordi jeg vurderte om det virkelig var en bok for meg? Jeg liker krim. Det er en sjanger som jeg har lest mye av og som jeg har vært oppvokst med. Som liten leste jeg krimbøker både de som var skrevet for barn og voksne, Likte krim skrevet for de voksne best for det var mye action og på en måte mørkere litteratur. Jeg har alltid vært svak for mørk litteratur. Men som liten leste jeg jo også veldig mye Nancy Drew, Hardy-guttene, Bobseybarna og flere lignende serier ... Så denne boka brakte meg litt tilbake til barndommen på en måte.

Det mest fengende med boka var helt klart hovedpersonen Flavia. Hun fargelegger hele konseptet, for konseptet syns jeg var litt platt generelt. Jeg savnet litt mer energi og driv. Jeg likte godt at konseptet var satt tilbake i tid. England på 50-tallet og en gammel herregård. Det slår jo aldri feil i en kriminalroman, men syns selve konseptet ble likevel litt for lett, forutsigbart og manglet litt magi eller hva jeg skal kalle det. Noe ekstra. Det lille ekstra for å piffe det hele opp, men jeg vet ikke hva.

På bokomslaget beskriver Bergens Tidende Flavia som en krysning av Hercule Poirot og Miss Marple. Jeg mener at Flavia heller er en krysning av Nancy Drew og Miss Marple. En herlig miks!

Det søte i bunnen av kaken var dessverre ikke så fengende som jeg hadde håpet på. Starten er god og hovedpersonen er kvikk og utspekulert, men ellers ble plottet på en måte kjedelig og småtraurig for min del. Denne leseren savnet mer dybde, action og ledespor. Dette ble for lettvint, men alt i alt en småunderholdende bok på langdryge sommerdager hvis man vil ha noe lett å lese. Om dette blir min første og siste Flavia de Luce kriminalroman vet jeg ikke. Vi får se. Det er ihvert fall planlagt seks bøker i serien allerede for dere som er interessert.

Forfriskende, lettfattelig språk, morsomme figurer - en god bok for ungdom og voksne!

Uvanlig krim med en 11 år gammel heltinne i hovedrollen, Flavia de Luce. Flavia bor i et stort herskapshus i England med sine to ufordragelige storesøstre og en far som er filatelist på sin hals. Da de en dag finner en død fugl med et frimerke spiddet på nebbet, undrer Flavia seg voldsomt over farens reaksjon. Han blir likblek og virker redd. Dette vil Flavia finne ut av, og med sin lynskarpe intelligens og kunnskaper utenom det vanlige innen kjemi, nøster Flavia seg fram til løsningen på mysteriet.

Litt mye kjemi og til tider treg, men forfriskende annerledes. Jeg hadde hele tiden følelsen av at handlingen egentlig var lagt til 1800-tallet, mens den i virkeligheten var fra 1950-tallet...

Søt og original krim, kommer nok til å lese flere i serien. Tok litt tid å komme inn i, men mistenker at det skyldtes meg, ikke boka...

Ja? sa hun og tittet over brilleglassene. De lærer dem å gjøre slikt på bibliotekhøyskolen. Brillene, merket jeg meg, hadde et svakt gråskjær, som om de hadde ligget og trukket i eddik over natten.

Der jeg stod ute i Cow Lane, slo det meg at Himmelen måtte være et sted der biblioteket var åpent døgnet rundt syv dager i uken.

Kan ingen befri oss for denne trubulente kakebakeren?

En av de fremste bekvemmelighetene med å bo nær en landsby er at man om nødvendig kan være i den ganske snart.

De elegant buede bena på en Queen Anne-vaskeservant virket nærmest uanstendige ved siden av den dystre sengen i gotisk stil i hjørnet, som om en gretten, gammel kammerherre fulgte surmaget med på fruen i huset mens hun foldet ut silkestrømper på de lange, ungdommelige bena.

Etter tips fra dere og litt snoking i bokhyllene prøver jeg meg på en bokliste til en 17-åring som har forlest seg på Harry Potter. Flere av disse titlene er ukjente for meg. Jeg har ikke engang lest Harry Potter!

Har dere synspunkter på bøkene, eller flere forslag, er jeg takknemlig for det! Gjerne bøker med humor.

"spiselige" titler.

Siden det kun er 30 lister om dette fra før, lager jeg en til!

Dette er bøkene som har så nydelige titler at du nesten ikke tror at innholdet kan toppe det! Drømmer meg helt bort til en fjern verden; et herlig sted med fanatiske mennesker!

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Mørket i krystallkulen - et Flavia de Luce mysterium" av Alan Bradley
  • "Døden henger i en tråd - et Flavia de Luce mysterium" av Alan Bradley