Perfekte jenter, magre liv

om å hate seg selv og kroppen sin

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Pantagruel 2007 Innbundet

Denne boken beskriver hvordan en hel subkultur av jenter er havnet i en tragisk virkelighet bestående av dietter, trening, prestasjon, selvhat og besettelsen om positiv selvfremstillelse. De smiler bredt og jobber hardt for karrieren, samtidig som de lever i et helvete av salatspising, selvsult, og paniske treningsøkter.

Courtney E. Martin gir oss i denne boken et sterkt gruppebilde av jenter med tomme mager og store lengsler. De er flinke, slanke og ulykkelige. Zombieaktig gjentar de mantraet kontroll, kontroll, kontroll. Men de har ikke den kontrollen over sine liv som de etterstreber. De er i stedet underkastet indre og ytre regimer om perfeksjon og om å vise seg frem slik de tror er mest attraktivt. Martin beskriver hvordan en hel subkultur av jenter og unge kvinner er havnet i et helvete av dietter, trening, prestasjon, selvhat og besettelsen om positiv selvfremstillelse. Hun beskriver en farsott av salatspising, vegetarianisme, kaloritelling, fettfrykt, karbofrykt, selvsult, oppkast, avføringsmidler, paniske treningsøkter; mens man samtidig smiler bredt utad, jobber hardt for sine karakterer og sin CV, streber for å være kreativ, original og stimulerende; og drømmer om en karriere som ekstraordinær og interessant. Og som man smiler så ligger man - plutselig nede. "En engasjerende og hjerteskjærende rapport om den tragiske situasjonen jenter og kvinner befinner seg i i dag, idet de sliter med å finne en kropp de kan føle seg trygge i." Susie Orbach, forfatter av Fat Is a Feminist Issue

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2007

I 1995 syntes 34 prosent av high school-jentene i USA at de var overvektige. I dag synes 90 prosent det samme. Over halvparten av kvinner mellom atten og tjuefem år ville heller bli overkjørt av en lastebil enn å være tjukke, og to tredjedeler av de spurte ville heller være ondskapsfulle eller dumme.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

• "Når følelser blir mat - kvinner og spiseforstyrrelser" av Karin Christensen
  • "Bare litt til - veien ut av spiseforstyrrelsen" av Sylvi Levåg
  • "Himmel og helvete" av Maren Kjeldstad
  • "Det sultne hjerte - om mat og følelser, tvangstanker og skjulte behov" av Geneen Roth
  • "Sulten på livet - en historie om spiseforstyrrelser" av Nina W. Palmer
  • "Matens mysterium - om å bli frisk av anoreksi, bulemi og tvangsspising" av Karin Christensen
  • "Bare jeg - en dissosiativ identitetsforstyrrelse" av Inger Eggen
  • "Er du mett, er du feit - en spiseforstyrret dagbok" av Helene S.
  • "Flukten fra hverdagen - et liv med bulimi og rus" av Anne Marit Klokk
  • "Naturlig størrelse" av Jenefer Shute