Poplene på St. Hanshaugen

Cappelen 1992 Heftet

Elsi Lund har blitt femten år. Puberteten er igang og nye livproblemer har meldt seg. Handlingen foregår i femtiåras Oslo. På St. Hanshaugen, midt mellom østkant og vestkant, oppdager Elsi en verden som er blitt både større, mer mangfoldig og vanskelig. Hun oppdager guttene, går med høyhælte sko og putter vatt i behåen. Hun drømmer om å bli kvinne, en drøm fylt av angst, spenning og lengsel.

Selvstendig fortsettelse av "Små nøkler store rom". Fortellingen om Elsi Lund fra Colletsgate i Oslo. "Mens Elsi gruer til konfirmasjonen fordi hun ikke har bryster, gruer bror Yngve fordi ha ikke tror på Gud." Konfirmasjonsselskapet går av stabelen på selveste Biltmore før jul 1949, og "Poplene på St. Hanshaugen" følger henne - med venninner, og gutter, fra nye miljøer - gjennom tenårenes korsveier, til hun er 18 år og "Snorres pike". Gjennom realskole og gymnas med stadig videre utfoldelsesrom - men samtidig forsterket opplevelse av de nådeløse klasseskillenes betydning. For ikke å snakke om tilfeldighetenes betydning for utfallet i den erotiske leken, eller kampen.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788202130183

EAN 9788202130183

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt tid Etterkrigstiden

Som tittelen sier, er dette bøker som beskriver/omhandler etterkrigs-Norge. Det finnes mange flere, jeg har valgt ut de som er mest aktuelle for meg.
Listen er satt opp etter tips fra bokelskere. Tar gjerne imot flere.

Tusen takk til alle!

Det er noen bøker som man aldri glemmer.. noen bøker som rører deg dypt - eller som er så spennende at man ikke klarer å legge dem fra seg.

Andre igjen er gode oppslagsverk - som man stadig må se i. Jeg elsker å høre hva andre liker å lese, og jeg finner stadig nye forfattere på denne måten.

Legg gjerne igjen din favorittliste som kommentar! :)

Hilsen Ann Magritt.

Bøker av Bjørg Vik