Petra Pettersens perfekte plan

av (forfatter) og Ulrikke Hansen Døvigen (oppleser).

Lind & Co 2020 Lydfil

Petra Pettersen jobber i bokhandel. Hun er gift med Einar, fisker på Hvasser, og har to utflyttede døtre. Livet er trygt og forutsigbart, men ganske kjedelig. Petra har en drøm. Hun vil jobbe med noe innen kunst, men hva? Plutselig får hun et Eureka-øyeblikk. At det kommer like etter at hun har bakt sin tradisjonelle julekake, og rett før Einar får sans for trening, er tilfeldig. Da Petra tenker at skjebnen er ublid, dukker det opp et håp. Men planen er ikke perfekt. For er den kjekke advokaten hel ved? Og er det lurt å gå på et kokkekurs der man parterer villsvin like før jul? Hva vet hun egentlig om døtrenes liv? Et møte i en vinkjeller kan løse Petras innfløkte plan. Eller ikke? Kanskje det er åpningen av grandtante Berthas nydelige julekake som gjør susen?

Forlag Lind & Co

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

Serie Petra Pettersen (1)

Omtalt sted Færder

Petra jobber i bokhandel og er gift med Einar. Hvert år baker hun den engelske julekaken sammen med venninnen og grandtanten, og livet hennes er trygt og forutsigbart. Da Einar forteller at han har truffet en annen - åtte uker før jul, tar livet en annen vending.
Koselig, avslappende og romantisk historie. Den er skrevet med den samme humoristiske pennen og det samme lette språket som forfatteren har blitt kjent for, og hovedpersonen Petra er veldig lett å like. Denne må du lese!

Les hele omtalen her

Forfatteren pleier å skrive såkalt "kosekrim" men har denne gangen skrevet en feelgoodbok med en ny hovedperson som lignet veldig på den hovedpersonen fra krimbøkene og handlingen er lagt til samme sted.
Forsåvidt en søt og småromantisk historie på lik linje med de mange romantiske julefilmene som går på tv om dagene og jeg må innrømme at jeg flirte et par ganger underveis under lyttingen men ganske snart ble jeg mest oppgitt av alle metaforene som kom på løpende bånd. Det er så mange metaforer at handlingen nesten drukner i dem og det kan virke som det er om å gjøre å vise leseren hvor mange metaforer man kan klare å flette inn i en roman på knappe 250 sider og resultatet blir slett ikke morsomt slik jeg mistenker meningen var.
Helt grei tidtrøyte om du ikke henger deg opp i utstrakt bruk av metaforer.

Lydboka er romantisk og humoristisk. Den er underholdende, men som en annen bokelsker skrev, blir det for mange metaforer. Jeg synes krimbøkene hennes er mer interessante.

Herlig og lett underholdning.

• "Begynnelsen på noe" av Miranda Dickinson
  • "Petra Pettersens perfekte påske - en roman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Julemysteriet på Sjøfryd eldresenter - Sjøfryds første" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Det hun så - krimroman fra Hvaler" av Jeanette Semb
  • "Jul på Petronellas pensjonat - en roman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Den siste olje - en kriminalroman" av Lene Lauritsen Kjølner
  • "Musikk for knuste hjerter" av Carole Matthews
  • "Livvakten" av Tove Taalesen
  • "Direktøren" av Katharina Holt
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Svarte seil" av Rebecka Edgren Aldén
  • "Damen i proseccotåken - en kriminalroman" av Lene Lauritsen Kjølner