Patriotene

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Høyreekstreme krefter dreper svenske journalister

Frykten sprer seg i Stockholms nyhetsredaksjoner etter mordet på en kvinnelig journalist. Medarbeidere som er vant med å få trusler nesten hver dag, frykter nå for sine liv. Den unge Madeleine Winther i Nyhetsbladet er derimot fokusert på helt andre ting. Hun vet akkurat hvordan hun skal klatre på karrierestigen, og planlegger et stort scoop.
Carl Cederhielm har dyrt og hellig lovet å beskytte landet sitt mot fiender. Han og hans medsammensvorne har laget en liste på ti navn, personer som de mener må straffes for sitt landssvik.
I et land langt borte lengter en mann hjem til Sverige. Innbyggerne i den lille byen er redd for ham, han arbeider som livvakt for en russisk våpen- og narkotikabaron.
Snart veves disse skjebnene sammen, og Sverige våkner opp til en mer hensynsløs virkelighet. For Carl Cederhielm er ikke oppdraget ferdig, det er på tide å eliminere neste person på listen ...
Patriotene er Pascal Engmans debutbok, en høyaktuell thriller som drar oss inn i den brutale tiden vi lever i.
«Det er krevende, men Engman håndterer sine store ambisjoner på imponerende vis. Han lykkes bedre med både historien og personene enn mange av sine mer rutinerte kolleger.» Tarald Aano, Stavanger Aftenblad
«En skikkelig spenningsbok bygget over et tankevekkende tema. Dette likte vi!» Kjell Moe, Kulturspeilet

ISBN13 9788205510135

EAN 9788205510135