Omtale fra forlaget
Forlag Kagge
Utgivelsesår 2024
Format Lydfil
ISBN13 9788272018619
EAN 9788272018619
Genre Personlige beretninger
Omtalt person Mímir Kristjánsson Kristján Loftsson Guðlaugsson
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
«EN TEORI OM alkoholisme kan være denne: Så lenge man drikker og er lykkelig, har man ikke alkoholproblemer. Hvis man derimot er ulykkelig og drikker, blir det straks verre.
De fleste drikker for å bli glade, for å feire noe. Fordi alkoholen volder så mye skade, er det vanskelig å snakke om gleden ved å drikke. Vi fornekter de lyse sidene ved alkoholen for hverandre, fordi snusfornuften forteller oss at vi ikke må lokke folk lenger ut på skråplanet. Derfor forblir det på overflaten en gåte hvorfor så mange velger å drikke, det er tross alt både dyrt og skadelig. Men de som er glad i å drikke, vet utmerket godt hva svaret på gåten er, og det er at drikking kan være jævlig kjekt - i alle fall til å begynne med.»
Selv om jeg har lite positivt å si om det politiske partiet Mímir Kristjánsson representer, lytter jeg til Mímir. F eks når han uttaler seg i Dagsnytt 18. Han har en ærlighet med seg som jeg synes for mange politikere mangler. Et ekte engasjement for temaet han ytrer seg om.
Boken Pabbi en familiesaga om drukkenskap er den tredje boken Mímir Kristjánsson har skrevet som jeg har lest. Boken ble utgitt i 2024. Jeg har hørt han snakke om temaet i boken på radio. Allikevel ble jeg overrasket over å lese om hvor mye alkohol han inntar når han drikker. Jeg håper at han etter hvert kommer til den konklusjonen at det ikke kan fortsette slik. Vi trenger hans stemme i samfunnsdebatten.
«En familiesaga om drukkenskap» Mimir forteller om faren sin som var alkoholiker, men som var en god, kjærlig og omsorgsfull far. Han skriver og reflekterer også om egen drikking. Han kaller seg ikke alkoholiker, men vet at han drikker som en alkoholiker. Alkoholen er hans venn, og han har ikke noe ønske om å slutte.
Jeg likte boka godt, hørte den som lydbok hvor han selv leser. Godt språk og gode refleksjoner, selv om det er ganske uforståelig at han ikke ønsker å slutte å drikke når han sier «Jeg vet at jeg drikker så mye at jeg ødelegger for meg selv og for menneskene rundt meg».
Skapt for ære av Jawad Raja
Forlagets bokomtale:
«Jeg var alltid på vakt når pappa var til stede. Jeg prøvde å gjøre meg så usynlig som mulig, så han kanskje ville glemme at jeg var der, la være å si navnet mitt, be meg komme bort til ham, eller kommandere meg ned i kjelleren».
Da han var 15 år, rømte Jawad Raja til barnevernet. De neste årene bruker han på å løsrive seg fra familiens æreskultur, finne ut hvem han er, hvem han kan bli – og veien fram til forsoning.
Han er sønn av Abida Raja & Raja Mohammad Fayyaz (far, pågrepet av politiet i dag).
**VGs bokomtale:
*Jawad Raja (29) forteller om en brutal oppvekst, og om å være redd for sin far alltid.
Jawad Rajas familie er behørig kjent. Han er sønn av Abida Raja, som utkom med boken «Frihetens øyeblikk» i 2022, en sterk historie om hennes løsrivelse.
Jawads onkel er Abid Raja, som utga bestselgeren «Min skyld. En historie om frigjøring» i 2021, og tanten er Nadia Ansar, som utga boken «Min skam» i 2023.
Så her er æreskultur, patriarkalsk kultur, vold og streng kontroll brettet ut i alle retninger.*
Aftenpostens bokomtale:
Pappaen til Jawad Raja skal ha slått ham og ville bestemme hvem han skulle gifte seg med. Da valgte Jawad Ingrid.
«Jeg var rundt fem år da pappa begynte å forberede kroppen min på å ta imot straff», skriver Jawad Raja i den nye boken «Skapt for ære».
Nettavisens bokomtale:
.......
Æreskulturens ødeleggende kraft
Æreskultur handler om mer enn strenge sosiale normer. Det handler om et system der familiens ære ses som et kollektivt gode, og der individets handlinger enten styrker eller svekker denne æren. Resultatet er ofte streng kontroll, særlig over kvinner, som frykter konsekvensene av å bryte normene.
Dette er en kultur som straffer dem som ønsker å leve frie, selvstendige liv, og som fremmer undertrykkelse gjennom trusler om vold, sosial utestengelse og ydmykelse.
Jawad Raja forteller i sin bok om hvordan han som barn ble utsatt for oppdragelsesvold, blant annet ved bruk av den torturlignende «murga-stillingen», som var ment å bryte ham ned både fysisk og mentalt. Flere unge har delt lignende historier med meg, og det er påfallende hvordan så mange fortsatt bagatelliserer alvorligheten i denne volden.
Æreskulturen er ikke bare destruktiv – den fratar unge mennesker muligheten til å utvikle seg fritt og i tråd med sine egne ønsker og drømmer. Vi kan ikke lenger ignorere dette som et «privat anliggende». Det er en samfunnsutfordring som angår oss alle.
Jeg reiste meg, gikk sakte opp trappa til rommet mitt og lukket døra. Jeg la meg i senga, og ble liggende med vidåpne øyne, mens jeg ventet på at pappa skulle rope navnet mitt, eller høre skritt som nærmet seg soveromsdøra mi. Skrittene kom ikke, men den evige redselen for hva som ventet meg, plaget meg nesten like mye som selve slagene.
Som voksen skulle gangene der jeg ikke ble slått eller banket få en spesiell plass i hukommelsen. Minnene om slike ikke-hendelser kunne stå ut som klarere enn alle gangene jeg ble tatt med ned i kjelleren, fiket til eller slått. Kanskje var det fordi det å vente, uten egentlig å vite om det man ventet på kom til å skje, fikk meg til å skjønne hvor redd jeg faktisk var.
Selv om jeg ikke hadde særlig tro på at livet mitt skulle bli bedre av å snakke med nok en behandler, skjønte jeg at jeg måtte gjøre noe, for livet mitt var i ferd med å bli et svart hull.
I min familie var psykiske problemer forbundet med å være besatt av demoner. Å ha det bra med seg selv ville si at familien hadde det bra, at man fulgte deres vilje, opprettholdt ære, respekt og tradisjoner. Det var ikke å få hjelp til å snakke om følelser.
Til å begynne med vil ikke alkoholikere noe annet enn at andre skal drikke like mye som dem. Det er derfor de kjøper runder, så de kan få andre til å drikke fortere og slik minske avstanden mellom sin egen tørst og verden rundt seg.
Fyllesjuke er noe av det vakreste med fylla, fordi det er en av få ting i livet som faktisk er rettferdig. Drikker man for mye, blir man straffet dagen derpå.
Å slutte å drikke føles som et svik, som å gi opp idealene sine. Egill Skallagrímsson sluttet aldri å drikke. Hele livet har jeg insistert på at det går an å drikke seg full og samtidig gjøre det godt i verden. Hva skjer om jeg nå gir opp denne tanken? Alle de drukkenboltene som har trodd på meg og heiet meg fram i livet, skal jeg forlate dem til fordel for prester og klokkere? Skal jeg bare si til dem at jeg ikke klarer mer, at de tar feil når de tror at det går an å leve livet sitt som de gjør, at de også må slutte snart?
Å drikke er det kjekkeste jeg har gjort i livet. Jeg har aldri vært så oppstemt, så forelska eller så lykkelig som jeg kan bli når jeg drikker. Jeg har hatt hundrevis og tusenvis av kjekke kvelder, og mange kjekke morgener også. Å drikke har vært så gøy at selv når jeg ikke husker noenting, glemmer jeg det aldri. Det har vært vennskap og galskap, latter og sang, kriser og løsninger. Tenk å være så utrolig glad i å drikke som jeg er, og likevel klare å ødelegge det. Det føles ut som det bare er én ting jeg virkelig vil i livet, og det skal bli det eneste jeg ikke kan gjøre. Det er så deprimerende at jeg kjenner det knyter seg i magen bare jeg tenker på det.