På tross av alt

Julius Paltiel - norsk jøde i Auschwitz

av (forfatter) og Sverre M. Nyrønning (medforfatter).

Communicatio forlag 2004 Heftet

Julius Paltiel ble arrestert og internert i Falstad fangeleir i 1942. Kort tid etter ble han sendt til Auschwitz. Han var en av de få norske jødene som kom tilbake fra Tyskland. Denne boken er hans personlige beretning om hva som kan skje når respekt og menneskeverd ikke lenger har betydning og overgrep settes i system. Historien hans handler også om medmenneskelighet og vilje til å overleve. Har litteraturliste.

I oktober 1942 ble den 18 år gamle jødiske gutten Julius Paltiel i Trondheim arrestert og internert på Falstad fangeleir i Nord-Trøndelag. Dette var en av nazistenes mest brutale leirer i Norge. Noen måneder senere ble han sendt til Auschwitz.
På tross av alt er historien om Holocaust, nazistenes masseindustrielle utryddelse av seks millioner europeiske jøder under den andre verdenskrig, fortalt med en norsk stemme. Totalt ble 767 norske jøder deportert til dødsleirene, bare 26 kom hjem igjen.
Julius Paltiel var en av dem.
Holocaust er et historisk faktum, som ingen kan tillate seg å glemme. Julius Paltiel gir oss sitt personlige vitnesbyrd, slik at nye generasjoner får vite hvilken grusomhet mennesker kan slippe løs når hatet blir politikk og får råde uinnskrenket. Derfor avslutter han også etterordet i denne boken slik: .La det aldri skje igjen for noe folk..
Forfatteren Vera Komissar vokste opp i en jødisk familie i København, og måtte i 1943 flykte til Sverige sammen med familien for å unngå arrestasjon. Siden 1955 har hun bodd i Trondheim.
Det er en dramatisk og rystende bok Vera Komissar her har skrevet. Hun tar oss med på en reise i helvete, men viser oss også hvordan enkeltmennesker greide å holde ut og samtidig bevare livslysten og sin egen humanitet.

Forlag Communicatio forlag

Utgivelsesår 2004

Serie C-pocket

Omtalt person Julius Paltiel

Vi overlevende vil fortelle dem som prøver å omskrive historien og benekte at Holocaust har skjedd at våre øyne har sett og våre ører har hørt. Vår luktesans var full av gasskamrene og krematoriene. Dag etter dag. Uke etter uke. År etter år. Mine hender har båret flere lik enn jeg ønsker å huske. Både venner og familie. Ikke fortell oss at det ikke har hendt. Vi var der. Ved å nekte oss denne delen av våre liv, fornekter dere hele vår eksistens. Vi er levende vitner, og vi vil fortsette å snakke ut inntil den siste overlevende ikke er mer.

Aldri mer Auschwitz, Buchenwald, Treblinka, Malthausen, Sobibor, Sachsenhausen, Ravensbruck, Theresienstadt, Dachau, Bergen-Belsen, Natzweiler, Neuengamme, Babij Jar.
ALDRI MER!

Skjønnlitteratur og sakprosa.

• "Hemmelig agent i Norge - den utrolige beretningen om Hugo Munthe-Kaas - i britisk spesialtjeneste mot tyskerne" av Dag Christensen
  • "Himmlers valkyrjer - frontsøstrene på østfronten" av Eirik Gripp Bay
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Gestapo-offiseren Fehmer - milorgs farligste fiende" av Steinar Brauteset
  • "Motstand, fangenskap og frihet - endringer 1940-45" av Kristian Ottosen
  • "Du skal leve" av Erling Bauck
  • "Sonderkommando - i gasskamrenes helvete" av Shlomo Venezia
  • "Sluttspill i Rinnans bandekloster : Gestapo i Trondheim på jakt etter mennene bak XU-senderne Aries og Leporis under krigens siste dager ; Operasjon Weserubung : Vidkun Quisling og forspillet til 9. april 1940" av Asbjørn Øksendal
  • "Hanns og Rudolf - en tysk jødes jakt på kommandanten i Auschwitz" av Thomas Harding
  • "Lurøy-affæren ; Operasjon Oleander : Gestapo i Trondheim og Leksvik-affæren 1942-44" av Asbjørn Øksendal
  • "Brødre i krig" av Øystein Rakkenes
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen