Brødre i krig

Pax 2010 Innbundet

Boka handler om to brødres valg under andre verdenskrig, og hvilke føringer valget la for resten av livet. Bernhard Brekke meldte seg inn i Nasjonal Samling og kjempet på Østfronten. Broren Erling bla tatt som engelsk spion og ble sendt i konsentrasjonsleir. Det er også en bok om familiebånd, mistro, intriger og fordømmelse i kjølevannet av krigen.

Hva er prisen for en brors liv? Å melde seg inn i Nasjonal Samling? Eller å verve seg som SS-soldat for å kjempe på Østfronten? Bernhard Brekke gjorde begge deler da broren Erling ble tatt som engelsk spion våren 1941 og skulle henrettes. Erling fikk leve, men ble sendt til konsentrasjonsleir og tukthus i Tyskland. Der satt han i nesten fire år. Bernhard selv ble sendt til hjertet av et Tyskland i krig. Mens broren satt utsultet i en av Tysklands mange dødsleirer, sloss han mot russerne i Finland. De kjempet for å overleve på hver sin side under krigen, men begge kom hjem til Trondheim i 1945. I dag har de blitt to gamle menn, med hver sin bemerkelsesverdige historie om hvordan man overkommer fortiden. Brødre i krig handler om to brødres valg under andre verdenskrig, og hvilke føringer det valget la for resten av livet. Det er en bok om sterke familiebånd, men også om mistro, intriger og fordømmelse i kjølvannet av krigen.

Forlag Pax

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Erling Brekke Bernhard Brekke

En utrolig bra bok - jeg leste den i natt og klarte ikke å legge den fra meg før jeg var ferdig. Jeg må si at Bernhard som gikk med på å bli tysk SS soldat for å forhindre at broren Erling ville bli skutt for sitt arbeid i motstandsbevegelsen - sier noe om hvor glad han var i sin bror.

• "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther
  • "Glemt soldat - historien om Wolfgang, norsk østfrontsoldat" av Sigurd Senje
  • "Rinnan - et nærbilde" av Aage Georg Sivertsen
  • "Det hendte også her" av Jahn Otto Johansen
  • "Dømmer ikke" av Oliver H. Langeland
  • "26. november - fire fortellinger fra det norske Holocaust" av Mikael Holmberg
  • "Maskoten - min jødiske fars oppvekst i en SS-dødsskvadron" av Mark Kurzem
  • "På tross av alt - Julius Paltiel - norsk jøde i Auschwitz" av Vera Komissar
  • "Helvete på jord - en frontkjempers historie" av Rolf Ivar Jordbruen
  • "De dødsdømte - 25 menn, 25 henrettelser, ett oppgjør" av Asbjørn Jaklin
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen