Sonderkommando

i gasskamrenes helvete

av (forfatter), Béatrice Prasquier (medforfatter), David Olère (illustratør) og Ruth Lomeland (gjendikter).

Gyldendal 2008 Innbundet

I april 1944 ble nitten år gamle Shlomo Venezia og hans familie deportert fra Athen til Auschwitz og Birkenau. Sammen med dem var to tusen fem hundre andre jøder. Da de ankom utryddelsesleirene, ble Shlomo plukket ut til tjeneste i Sonderkommando sammen med noen mannlige medfanger. Oppgaven deres var grufull: å hjelpe de deporterte som var valgt ut til å dø, med å kle av seg og gå inn i gasskamrene, for så å bære alle likene til krematorieovnene. Gasskamrene skulle deretter renses og gjøres klare til neste pulje. Liksom menneskene de hadde vært tvunget til å føre til gasskamrene, ble de fleste jødiske fangene i Sonderkommando drept - Shlomo Venezia var en av de få som overlevde. Dette er hans beretning om hva han så og gjennomlevde. Har bibliografi.

En rystende beretning fra en jøde som overlevde Auschwitz ved å arbeide med å klargjøre gasskamrene mellom puljene av dødsdømte. Mange rystende overlevelsesberetninger fra tyske konsentrasjonsleire er utgitt de seneste årene. Likevel er Shlomo Venezias vitnemål helt enestående ettersom han er en av få overlevende fra Sonderkommando-tjenesten. Nitten år gammel ble Shlomo Venezia og familien deportert til Auschwitz og Birkenau. De var en fattig jødisk-italiensk familie som hadde slått seg ned i den greske byen Tessaloniki. Fremme i konsentrasjonsleiren blir Shlomo plukket ut til tjeneste i Sonderkommando. Sammen med andre jødiske fanger får han ansvar for å bære de ihjelgassede ut av gasskammeret og over til kremasjonsovnene for så å rense gasskammeret og gjøre det klart til neste pulje. Med enkle, lavmælte ord beskriver han hva han har sett og opplevd i arbeidet uten å utelate en eneste detalj. Han beskriver uttærede ansikter fylt av skrekk, resignasjon og vantro. De tilhører menn, kvinner og barn han møter for første og siste gang. Shlomo Venezia gir stemme til alle sammen. OM FORFATTERENShlomo Venezia kommer fra en fattig jødisk-italiensk immigrantfamilie i Tessaloniki. Nitten år gammel ble han deportert til Auschwitz-Birkenau og havnet i Sonderkommando, på mirakuløst vis overlevde han helvetet.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205375635

EAN 9788205375635

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Italia Hellas Polen

Omtalt person Shlomo Venezia

The horror, the horror.

• "De overlevende - 19 norske kvinner og menn forteller om sine liv i Hitlers fangeleirer" av Mari Jonassen
  • "På tross av alt - Julius Paltiel - norsk jøde i Auschwitz" av Vera Komissar
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "Dømmer ikke" av Oliver H. Langeland
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Jeg var dr. Mengeles assistent - en jødisk leges erindringer fra Auschwitz" av Miklós Nyiszli
  • "Natt og tåke - historien om Natzweiler-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Falskmyntner i Sachsenhausen - hvordan en norsk jøde overlevde Holocaust" av Moritz Nachtstern
  • "Auschwitz - nazistene og den endelige løsningen" av Laurence Rees
  • "Fange i natt og tåke" av Trygve Bratteli