Jeg var dr. Mengeles assistent

en jødisk leges erindringer fra Auschwitz

av (forfatter) og Leif Magne Lervik (oversetter).

Orion 2007 Innbundet

Forfatteren forteller her om hvordan han unnslapp døden i konsentrasjonsleiren Auschwitz fordi han som lege ble utnevnt til doktor Josef Mengeles assistent. Han gir et innblikk i livet i utryddelsesleiren, og beskriver hvordan han opplevde frigjøringen i 1945.

Frem til evakueringen av Auschwitz i januar 1945, jobbet patologen Nyiszli, fange A-8450, som dr. JosefMengeles forskningsassistent.. Han gjennomlevde det eneste væpnede opprøret i Auschwitz, og han opplevde den redselsfulle terroren ved krematoriene. Alt dette kunne Nyiszli senere fortelle om under Nürnberg-prosessen, der han var innkalt som vitne. Siden førsteutgaven like etter krigen, er Nyiszlis erindringer utgitt i over ti land, men aldri tidligere i Skandinavia. Etter et nært samarbeid med dr. Nyiszlis arvinger, kan denne norske utgaven, som den første noen sinne, bringe unike bilder og dokumenter fra hans og familiens liv før, under og etter krigen. The New York Review of Books skrev om boken: "Dette er den beste kortfattede fremstillingen av opplevelsene i Auschwitz som er skrevet."

Forlag Orion

Utgivelsesår 2007

Serie Orion dokumentar

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Miklós Nyiszli

Jeg hørte på denne boken på daisy spiller . Æ e synshemmet. Boka e dødsbra ska ikke røpe noe av boken. Det æ vil si e at det e en god bok som burde leses

• "Hitlerboken - det hemmelige dossier, utarbeidet for Josef Vissarionovitsj Stalin" av Henrik Eberle
  • "Veien til Auschwitz" av Kirsten Brunvoll
  • "16 år og Hitlers soldat - historien om Ivar Skarlo, en norsk soldat på Østfronten" av Odd Helge Brugrand
  • "Liv og død - historien om Sachsenhausen-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "På tross av alt - Julius Paltiel - norsk jøde i Auschwitz" av Vera Komissar
  • "De overlevende - 19 norske kvinner og menn forteller om sine liv i Hitlers fangeleirer" av Mari Jonassen
  • "Kvinneleiren - historien om Ravensbrück-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Stalins hevn - den røde armé i Tyskland 1944-45" av Niclas Sennerteg
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Banesår - Tirpitz og jakten på X5" av Alf R. Jacobsen
  • "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe