På sporet av den nye tid

kulturelle varsler for en nær fremtid

av (forfatter) og Ragnhild Brusdal (forfatter).

Fagbokforlaget 2000 Heftet

Boka bruker forandring i generasjonene og organiseringen i livsløpene som utgangspunkt for å fange fremtiden. Boka er opptatt kulturelle og sosiale mønstre som avtegner seg mot horisonten. Hvilke livsmønstre kan vi forvente, hvilke tenkemåter og hvilken tidsånd vil prege kunnskapssamfunnets globale multimedieverden? Forfatterne tegner et bilder av kunnskapssamfunnets tidsånd og kulturelle landskap, av ny ungdomstid og nye samlivs- og familiemønstre. Boka tegner et bilde av tendensene i nåtiden, av livsstiler og statistiske mønstre, og gir varsler for en nær fremtid.

I høyteknologisamfunnet er det kulturelle og sosiale landskapet mer enn noensinne i forandring. Ideene om det moderne som fremskrittet, mer og bedre av det samme, erstattes av usikkerhet om hva som kommer. Fremtiden lister seg inn på oss; først en tid etter at begivenhetene har funnet sted, ser vi hvor vi var på vei. De siste tiårene har representert en stille kulturrevolusjon, en revolusjon som ikke vil bli avblåst. Jo bedre vi forstår nåtiden, det som skjer akkurat nå, dess bedre kan vi forstå hva som venter oss. På sporet av den nye tid bruker forandring i generasjonene og organiseringen i livsløpene som utgangspunkt for å fange fremtiden. Boka er ikke opptatt av motens eller rentas svingninger, men av kulturelle og sosiale mønstre som avtegner seg mot horisonten. Hvilke livsmønstre kan vi forvente, hvilke tenkemåter og hvilken tidsånd vil prege kunnskapssamfunnets globale multimedieverden? Med begreper som blant annet "stikkordssamfunnet", "kundesamfunnet" og "kjønnsrevolusjon" og med beskrivelser av de nye "unge voksne" og de nye "unge eldre", av urbankultur og multietnisitet, tegner forfatterne bilder av kunnskapssamfunnets tidsånd og kulturelle landskap, av ny ungdomstid og nye samlivs- og familiemønstre. Å kunne gripe kulturelle og sosiale mønstre er av fundamental betydning for produsenter så vel som for politikere, for studenter som for lærere, for bilbransjen like mye som for samfunnsvitenskapen. Historien har ikke tenkt seg noe spesielt sted, men nåtiden bærer i seg varsler om det som kommer. På sporet av den nye tid tegner et bilde av tendensene i nåtiden, av livsstiler og statistiske mønstre, og gir varsler for en nær fremtid Ivar Frønes er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Ragnhild Brusdal er sosiolog og seniorforsker ved SIFO (Statens Institutt for Forbruksforskning).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000