På liv og død

av (forfatter) og Henning Kolstad (gjendikter).

Flyt forlag 2004 Heftet

Vi møter Per Tangvald, seiler og eventyrer, som gjennom hele sitt liv levde et fritt, men farefullt liv i seilbåt. I boka forteller han om både tragedier og gleder. Vi hører om sønnen Thomas som ble født i uvær langt ute på havet, om Lydia som ble drept i et piratangrep, og om Ann som ble truffet av bommen og forsvant i havet. Tangvald selv omkom i et skipsforlis sammen med datteren Carmen i 1991.

«Den som lever uten litt galskap, er ikke så klok som han tror.» Per Tangvald - legendarisk seiler og eventyrer. For snart 50 år siden forlot han en trygg tilværelse på land for å leve et fritt, men farefullt liv i seilbåt. Dette er en utrolig beretning om et menneske som har opplevd flere tragedier og gleder enn de fleste. Tangvald forteller lavmælt om sitt dramatiske liv. Om sønnen Thomas som ble født i uvær langt til havs, om Lydia som ble drept av pirater og om Ann som ble truffet av bommen og forsvant i havet. Denne selvbiografien får de fleste andre bøker om havseilas til å virke som beskrivelser av søndagsturer i indre Oslofjord. Per Tangvald endte sitt liv sammen med datteren Carmen i et tragisk forlis utenfor Bonaire. Sønnen til Per Tangvald, Thomas har skrevet etterord til boken.

Forlag Flyt forlag

Utgivelsesår 2004

Serie Skipsbiblioteket

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt person Per Tangvald

• Den som ikke lever uten litt galskap, er ikke så klok som han tror.

Bøker om eventyrere