Omstreifere

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2010 Innbundet

Kina, 1979. En ung kvinne blir anklaget, dømt og henrettet for å ha drevet kontrarevolusjonær virksomhet. Gjennom ulike portretter av innbyggerne i den dystre industribyen Muddy River, får vi et innblikk i livet på landet etter Maos død.

En ung kvinne blir henrettet for å ha drevet kontrarevolusjonær virksomhet -- romandebutant Yiyun Li sammenlignes med de store mestrene; Tolstoj og Tsjekhov.

Omstreifere utspiller seg i Kina på 1970-tallet og skildrer menneskene og livet rundt en ung kvinne som blir anklaget, dømt og henrettet for å ha drevet kontrarevolusjonær virksomhet. Gjennom ulike portretter av innbyggerne i den mørke og dystre industribyen Muddy River, får vi en opplevelse av livet i landet våren 1979, etter Maos død og etter firerbanden. Historien begynner på henrettelsesdagen for den eneste datteren til lærer Gu og hans kone. Shan er 28 år gammel og tidligere glødende rødegardist. Nå har hun sittet i fengsel i årevis. Den ulykkelige moren brenner datterens klær etter en nå forbudt tradisjon, faren søker trøst i gammel visdom. Kritikere verden over har hentet frem superlativene i sin hyllest av denne modige, vakre, komplekse og kliniske nedtegnelsen over politisk svik under et moderne diktatur. Omstreifere kan best beskrives som en dødsmesse over Kinas glemte ofre, men er også et balansert og ærlig portrett av «det gamle Kina». Romanen sier noe om hva det totalitære regimet har gjort med et folk drevet av fattigdom, sult og redsel -- og preget av skyld og undertrykkelse.

ISBN13 9788205386297

EAN 9788205386297

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Kina

Kort med vilje. Trenger sårt tips.

• "Elvens hemmelighet - fra Maos leirer til Johann Sebastian Bach" av Xiao-Mei Zhu
  • "Et menneskes hellige bok" av Xingjian Gao
  • "Skinnende gull, glitrende smaragd" av Yiyun Li