Om tre dager er jeg fri

Teft forlag 2021 Innbundet

Etter åtte år: Runo Isaksen er ute med en ny roman, hans sjuende i rekken.

Romanen har fått veldig god mottakelse.

Bergen 2020-2021: Mens korona herjer, står Synna framfor sitt store gjennombrudd. Hun har det kunstneriske ansvaret for et nytt og egenartet hotell i Bergen sentrum, og handlingen leder opp mot hotellåpningen. Men alt er ikke som det burde være.

Om tre dager er jeg fri er en roman om drømmer og visjoner - om hvordan koronapandemien har forsterket behovet for å sette ord på våre lengsler, og leve dem ut: nærhet, kjærlighet og frihet.

Handlingen drives fram av fire personer som står Synna nær.

Hennes bestevenninne Elvira har det meste, men savner det viktigste: kjærligheten. Finner hun den nå?
Med farens uventede satsing på hotelldrift, er rikmannssønnen Charlies store sjanse endelig her?
Synnas mor Jakobine lever i utenforskap, og kjemper sårt for sin verdighet.
Synnas bestemor Maja har alltid hatt omsorg for andre. Om tre dager er hun fri, forhåpentligvis.
Historiene fletter seg inn i hverandre og kretser om hva Synna betyr for hver enkelt av dem: beundring, hengivelse og kjærlighet, forvirring, svik og anger.

Om tre dager er jeg fri er en roman om visjoner og lengsler, men også om stengsler - og hvor lett vi kan bli vår egen verste fiende. Om hvor uløselig og sårbart vi er knyttet sammen, og hvor lite som skal til for å skade, men også løfte hverandre. Om løgner og ikke-kommunikasjon, men også om nødvendigheten av å stille seg overfor den andre, og si det som er å si.

Runo Isaksen (f. 1968) er oppvokst i Lyngen (Troms) og Stavanger, nå bosatt i Bergen. Han har utgitt seks romaner (Aschehoug) og to faglitterære bøker. Arbeidet med denne
sjuende romanen har vært spesielt utfordrende, ettersom handlingen er satt i samtid og framtid, med en uforutsigbar og altomfattende koronapandemi.

Forlag Teft forlag

• "Svartstilla - roman" av Susanne Skogstad
  • "De siste kjærtegn - roman" av Kjersti Anfinnsen
  • "Mødre og døtre" av Tiril Broch Aakre
  • "Uvigslet jord - kriminalroman" av Agnes Lovise Matre
  • "Frihet, likhet, Island - en saga om en mann og et land i krise" av Mímir Kristjánsson
  • "Går du nå, er du ikke lenger min datter" av Anne Bitsch
  • "Jeg har ennå ikke sett verden - noveller" av Roskva Koritzinsky