Nattsangeren

av (forfatter) og Lene Stokseth (oversetter).

Aschehoug 2021 Innbundet

«Denne blir du hektet på!» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen (Terningkast 6)

Når den dyktige politietterforskeren Hanna Dunckers far dør, vender hun etter 16 år i Stockholm tilbake til barndommens Öland. Til tross for alt som skjedde der, tross alle blikk og rykter, er det i den lille hytta ved havet hun hører hjemme.
15 år gamle Joel blir funnet død og mishandlet ved en rasteplass. Hanna må etterforske saken selv om Joels mor en gang var hennes beste venn - en venn Hanna forlot for mange år siden.
Alle kjenner alle i det lille øysamfunnet.
Alle vet at Hannas far satt i fengsel for drap.
Hanna får bruk for all sin styrke og menneskekunnskap i etterforskningen av Joels tragiske og voldsomme død. At det koster å grave, både i nåtid og i fortid, lar det lukkede samfunnet henne ikke glemme.

«Denne blir du hektet på! ... en fascinerende rammehistorie som vil gi alle lesere av denne boka lyst til å følge serien videre. Et godt krimplott og troverdig persongalleri ligger i bunn for en historie som på samme tid er lett gjenkjennelig og ganske så unik.» Ole Jacob Hoel, Adresseavisen (Terningkast 6)

«Velskrevet bygdekrim fra Öland (...) Johanna Mo interesserer seg for menneskene som bor der, og beskriver dem med presisjon og varme. Hun har også et godt blikk for hverdagens banaliteter og hva store endringer og grusomme hendelser gjør med folk. I stedet for å pøse på med ytre handling, skaper hun spenning gjennom beskrivelser av mennesker, relasjoner og fortielser.» Marit Egaas, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

ISBN13 9788203365249

EAN 9788203365249

Omtalt sted Sverige

Å jobbe som politietterforsker mens alle vet at hennes far satt inne for drap ...

Vil hun noen gang passe inn?
Hanna Duncker forlater Stockholm etter mange år for hun føler seg ikke helt hjemme der, og vender tilbake til Öland. Noe broren hennes ikke er begeistret for. Deres far var kjent for å ha mishandlet og myrdet en kvinne, og det virker som om Öland husker det ennå. Hanna er politietterforsker, og ønsker ikke å leve i farens skygge resten av livet, men hun forstår hvorfor folk er skeptiske, og at de har sine egne meninger, men hun vil også at folk skal forstå at hun ikke er som ham.

Til tross for både mostand og velkomst, prøver Hanna å være en anonym innbygger og fokusere på jobben sin. Det blir lettere sagt enn gjort, da det viser seg at hun må møte en tidligere venninne. De var sammensveiset i skoletiden, men har sklidd fra hverandre av ulike grunner. Grunnen til at Hanna må oppsøke hene, er for å fortelle henne at hennes femten år gamle sønn er funnet død. Det er begrenset hva hun kan fortelle under etterforskningen på grunn av taushetsplikt, og vil de akseptere hverandre igjen?

Noen gode temaer og hendelser, men veldig saktegående handling
Nattsangeren er en krimbok som består av mange spennende aspekter, men noe av det ødelegges av gjentakende tanker og følelser om Hannas far. Hanna er en person med samvittighet, og som vil vise hva hun er god for. Det er forståelig at hun ikke vil bli sammenlignet med sin far, men det blir noe gjentakende og slitsomt i lengden. Samtidig blir man kjent med venninnens sønn, og hva han gjorde det siste døgnet han levde. Syntes han var mer spennende å lese om, og hadde likt at hans perspektiv fikk større plass. Han var fascinerende å lese om.

Boka tar opp et aktuelt tema som egentlig ikke kan nevnes siden det er en del av plottet. Et tema som det ikke er blitt skrevet altfor mye om, og det er fint at det får litt mer oppmkersomhet.

I etterordet skriver Johanna Mo om en hendelse som har påvirket henne, og hun stiller disse spørsmålene i etterkant: Hva får et menneske til å drepe? Hvordan påvirker drapet menneskene rundt? Både dem rundt offeret og dem rundt gjerningsmannen. Det vises godt i Nattsangeren at hun har tenkt mye på disse spørsmålene, og prøver å speile dem i handlingen.

Jeg ville nok ha likt Nattsangeren bedre hvis den hadde mer tempo og enda mer handling. Sier ikke at jeg bare liker bøker med mye action der noe skjer på hver eneste side. Har hendt seg at jeg har likt saktegående bøker også, men dette ble kanskje vel sakte? Det føltes også som boka hadde mest fokkus på familiedrama istedet for drapssaken.

Fra min blogg: I Bokhylla

BOKOMTALE: Nattsangeren av Johanna Mo. Forhåndseksemplar fra Aschehoug

Etter noen år i Stockholm er Hanna er tilbake på Öland hvor hun vokste opp. Hun jobber som politietterforsker. Hennes første oppdrag er å etterforske drapet på en ung gutt sammen med kollegaen Erik, og det viser seg raskt at moren til gutten en gang var Hannas beste venninne.

Vi vet at dette er første bok i en serie, og avslutningen indikererer at det er lurt å begynne med bok nummer en - så det er bare å kaste seg over den i påvente av neste bok i serien :) Jeg gleder meg veldig til den neste kommer ut.

Les hele omtalen her

• "Offer 55" av James Delargy