Mysteriet

Nova 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Else Svendsen er utstøtt og mobbet og har beste karakter i alle fag. Hun får livet snudd på hodet da hennes fosterforeldre dør. Alene lærer hun seg det meste om Internett og hvordan hun skal utnytte det på listig vis. Her finner hun snart spor av hackeraktivitet til Jens Ås, datageni og psykopat. Hun forelsker seg i ham og blir dratt inn i hans psykologiske spill. Else blir dømt for drapet på hans mor. Hun vil ha hevn over Jens, som har arvet millioner etter sin mor. Lederen for Politiets Kvalitetsavdeling, Jonas Wang, åpner Elses sak på nytt. Han finner spor som støtter Elses uskyld. Else rømmer og Jonas og avdelingen hans følger sporene etter henne og Jens. Når sannheten om mysteriet Else kommer fra uventet hold, får han sjokk.

Forlag Nova

Utgivelsesår 2013

Genre Politi og detektiver Krim

Vel.... hva skal man si om denne boken tro...? Den har fått mye skryt fra andre bokbloggere, der den bla sammenlignes med Stig Larssons bøker. At den er et mystisk genistrek, ingen dødpunkt, og at dette er ekstremt godt håndtverk. Den får terningkast 5 og utrolig mye skryt ! De må se og forstå noe som jeg ikke ser.... For dette er ikke noe mesterverk for min del iallefall.
Boka handler om Else, som får livet snudd på hodet da fosterforeldrene dør. Hun er en datanerd som er ensom, utstøtt og må finne sin egen vei da hun blir alene. Hun finner og blir forelsket i en annen nerd, Jens Ås.Problemet er at han er en psykopat som klarer å manipulere Else til å hjelpe han å drepe hans egen mor. Han klarer å vri alt slik at Else blir dømt for mordet og sendt til psykiatrisk institusjon for å sone dommen. Else klarer å rømme og nå er hun ute etter hevn.
Historien i seg selv er ganske så spennende....en stund. Jeg tenkte flere ganger at nå gidder jeg ikke å lese lenger, men jeg var nysgjerrig på hvordan dette ville ende så jeg fullførte den. Men det er langdrygt, veeldig mye data og språket i boka er forunderlig og ...merkelig? Kanskje er det et virkemiddel fra forfatterens side, jeg vet ikke, men jeg reagerte nesten umiddelbart på det enkle, nesten litt "barnslige" språket.Det passet ikke helt for meg iallefall. MEN jeg leste den ferdig FORDI historien er spennende, det skal forfatteren ha iallefall :)

Her er min omtale av Vidar H Andersens "Mysteriet" (ekstern lenke)

Over 500 sider med (data)krim kan virke uoverkommelig, men denne boken er vel verdt alle sine sider. Dette er en meget bra, spennende og veldig godt skrevet bok som viser innsikt ikke bare i Internetts skumle verden, men også i menneskenes psyke og hevnønsker. Les hele min anmeldelse på ritaleser.com

Boken handler om Else som har som hobby å finne ut av hvordan alt på internett fungerer, og hun begynner etter hvert å hacke forskjellige nettsider. Jeg hadde aldri trodd at handlingen om hacking skulle være så spennende, men det var den. Allerede helt i begynnelsen av boka der Else så vidt har begynt å hacke, sitter jeg nesten med hjertet i halsen i frykt for at hun skal bli oppdaget.

Videre blir hackingen langt mer alvorlig, og hun roter seg bort i mer enn hun burde når hun går med på å møte hackeren Jens etter de har chattet en stund.

Jens er mildt sagt utspekulert, og han manipulerer Else raskt til å tro at han er like forelsket som henne. At hun bare en er del av en motbydelig plan forstår hun for seint.
Utad virker Jens som en blyg og forsiktig fyr, men det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Selv lensmannen i bygda der Jens kommer fra lar seg blende av Jens sitt tilsynelatende forsiktige vesen, og Jens utnytter dette til fulle.

Else er intelligent og tøff, har hun først lagt en plan så gjennomfører hun den. Et eksempel er rømningen hennes fra fengselet, en hektisk ferd gjennom Trondheim hvor jeg satt som på nåler og var livredd for at hun skulle bli innhentet.
Else er også veldig ensom etter fosterforeldrenes død, og lurer stadig på hvem hun faktisk er.

Det skjer mye på de nesten 600 sidene, og kapitlene er delt inn med hvert sitt om Else, Jens og Jonas Wang i Politiets Kvalitetsavdeling, gjennom hele boka. Dette fungerer veldig bra, for på den måten blir hver av disse veldig godt beskrevet.

Boka er veldig spennende, lettlest, og skrevet med kjappe, korte setninger som gjorde at sidene bare snudde seg av seg selv. Det er ikke mye utenomsnakk, her er det godt driv hele tiden, og jeg opplevde ingen partier som hverken kjedelige eller langtekkelig.

Jeg anbefaler boka, og gir den terningkast 6

Else er bygdas utskudd. Hun er et skolelys, men sosialt sett blir hun mobbet og utstøtt. Livet endrer seg til det verre da forsterforeldrene dør i en bilulykke. Heldigvis møter hun foståelse og støtte på NAV, og da hun møter Jens føler hun endelig at livet er godt å leve.

Det skal imidlertid vise seg at Jens utnytter Else på det groveste. Hun blir fengslet for et drap hun ikke har begått, og alt som står i hodet på henne er å hevne seg.

Else er Norges svar på Lisbeth Salander, men enda røffere. En annerledes og spennende bok.

Som bokblogger så hender det en sjelden gang at en får æren av å bli sitert på omslaget. Jeg holder oversikten over "mine" blurber her.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Mannen som ikke ville - "til alle de vi ikke ser"" av Vidar H. Andersen
  • "Dans med djevelen" av Torkill Wiik