Bålet

Gyldendal 2015 Innbundet

En rå og øm flettverkshistorie om farslengsel, religiøs lengsel, og lengselen etter sann samhørighet

På et lite tettsted ved Norges lengste elv utspiller det seg et intenst emosjonelt drama blant noen av bygdas ungdommer, mot et bakteppe av mørke familiehemmeligheter. Under russefeiringen i 1981 blir 14-åringen Håvard Bråtan funnet død. Politiet og bygdefolk flest avskriver den tragiske hendelsen som en ulykke, men en håndfull russ vet bedre, og tretti år senere møtes de i begravelsen til Mona Jenshus, en av de involverte, som i mellomtiden var blitt en fremtredende politiker. Det gir støtet til en fortløpende opprulling av fortidens fortrengte hendelser, der en karismatisk lærer og en uhyggelig og uoppklart drapssak fra Bergen spiller en vesentlig rolle.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205446731

EAN 9788205446731

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

• "Mørkets gjerninger - de henrettede i Norge 1772-1782" av Torgrim Sørnes
  • "Blodroser" av Margie Orford
  • "Si bare ett ord - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Den amerikanske sjømannen - en Skagen-krønike" av Karsten Lund