Bålet

Gyldendal 2015 Innbundet

En rå og øm flettverkshistorie om farslengsel, religiøs lengsel, og lengselen etter sann samhørighet

På et lite tettsted ved Norges lengste elv utspiller det seg et intenst emosjonelt drama blant noen av bygdas ungdommer, mot et bakteppe av mørke familiehemmeligheter. Under russefeiringen i 1981 blir 14-åringen Håvard Bråtan funnet død. Politiet og bygdefolk flest avskriver den tragiske hendelsen som en ulykke, men en håndfull russ vet bedre, og tretti år senere møtes de i begravelsen til Mona Jenshus, en av de involverte, som i mellomtiden var blitt en fremtredende politiker. Det gir støtet til en fortløpende opprulling av fortidens fortrengte hendelser, der en karismatisk lærer og en uhyggelig og uoppklart drapssak fra Bergen spiller en vesentlig rolle.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205446731

EAN 9788205446731

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

Jeg leste denne romanen så sakte. Jeg gjør normalt ikke det, jeg har et høyt lesetempo. Men denne romanen måtte jeg lese sakte og nyte. Noen ganger gikk jeg også tilbake noen setninger for å lese på nytt igjen. Bålet var rett og slett en glede å lese. Jeg synes at boken var svært godt skrevet, det var lett å følge de ulike tenåringene både bakover og fremover i tid. Det er bare 8 av dem totalt sett. Hver av dem hadde et så spesifikt liv at stemmen deres ble tydelig på bakgrunn av de andre, så jeg var ikke i tvil og hvem som var hvem og hvilken historie som hørte til hvem (kritikeren i Aftenposten sier hun var i tvil). Dette er en roman jeg virkelig anbefaler. Det er nesten som den skulle vært obligatorisk lesning før bokbloggerprisnominering. Men uansett håper jeg dere ser den og leser den!
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

• "Mørkets gjerninger - de henrettede i Norge 1772-1782" av Torgrim Sørnes
  • "Nedenunder og hjem - nordmenn i Australia gjennom 400 år" av Fredrik Larsen Lund
  • "Si bare ett ord - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "Om Jahn Teigen" av Morten Stensland
  • "Den enøyde kaninen" av Christoffer Carlsson
  • "Den amerikanske sjømannen - en Skagen-krønike" av Karsten Lund
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Blodroser" av Margie Orford
  • "Hammerstein - Hitlers egensindige general" av Hans Magnus Enzensberger