Mannen som ikke ville

"til alle de vi ikke ser"

en feelgoodroman som vekker gode minner!

Nova 2013 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

"Mannen som ikke ville" er en herlig feelgoodroman, lettlest, passe lang, godlynt og morsom. Dette er historien om han som vi alle kjenner, men aldri blir kjent med. Han vi ser hver dag, men som vi aldri legger merke til. Han som gjemmer seg i mengden, og bare flytter med på lasset. Kjell er en av disse, 54 år, singel, og jobber ved samlebåndet på en sjokoladefabrikk. Alltid punktlig. Ryddig, strukturert og totalt uten ambisjoner. Tilsynelatende grå, kjedelig og pregløs. Men ? er det egentlig sånn han er?

Vidar H. Andersen (f. 1963)
Forfatter og bokanmelder som tidligere har utgitt tre internasjonale fagbøker innen multimedia, utviklet en rekke kurs innen markeds føring og nye medier og har bred internasjonal yrkeserfaring. Han er utdannet innen IT, media, økonomi, transport og elektronisk didaktikk. Han har nylig også utgitt boken "Mysteriet" en nervepirrende krimbok.

Forlag Nova

Utgivelsesår 2013

"Mannen som ikke ville", Vidar H Andersen
Leser på nettet i dag at noen bloggere kan få bøter på opptil femti tusen kroner for å ha blogget om varer de har fått - altså er det å se på en binding, eller reklame. Derfor må jeg skynde meg å si at denne boka fikk jeg av forfatteren, og at vi at på til er blitt FB-venner. Da er det sagt, så får vi nå se da om vennskapet tåler min ubestikkelighet.
Til forfatterens forsvar kan jeg fortelle at jeg tok pause i "Hundre års ensomhet" for å lese denne boka. Det er et kompliment, men også en ulempe for ham, for da er det lett å både sameligne skriveskils, og lengte tilbake til Gabriel. Når jeg i tillegg likte "En mann ved navn Ove" så godt, er det lett å bli målt mot den også. Når det også er slik at jeg er veldig glad i Erlend Loe, begynner det å bli vanskelig. Vanskelig fordi skrivestilen kan likne litt på Loe, og når historien er om en ganske gretten ensom manns liv, går tankene mot Ove. Boka følger "Kjell", en rutinert rutinefokusert sjokladefabrikkarbeiders hverdag, som får sine tankeblikk tilbake i livet sitt når han sitter og dagdrømmer ved samlebåndet. Småmorsom skrivestil, med småmorsomme små uavhengige historier, men savner først og fremst dialoger som kunne gjort historiene og personene mer slagkraftige. Savner også en større sammenheng mellom historiene og den personen Kjell er i dag, for han er litt mer satt nå enn tidligere i livet. Det kan skyldes en beskrevt kjærlighetsavvisning, men synes ikke det holdt helt inn.
Ser alikevel frem til å lese "Mysteriet" av samme forfatter, må bare ta hundre års ensomhet først. Har ca sytti år igjen.

• "Mysteriet" av Vidar H. Andersen
  • "Hvorfor hopper jeg" av Naoki Higashida