Mitt liv som ganske god fotballspiller

av (forfatter), Aleksander Schau (medforfatter) og Thomas Aune (medforfatter).

Gyldendal 2009 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken forteller historien om forfatterens fotballkarriere, om landskamper i Oman, netter i gymsaler og seriegull.

Norsk toppfotball sett fra midtsirkelen, signert en av de mest populære spillerne i Tippeligaen. Freddy dos Santos var en liten tjukk gutt med krøller, og så slett ikke ut som en fotballspiller. Men gutten kunne sparke og ble fort en viktig spiller på Skeid. Siden bar det til Molde og Vålerenga og til store kamper, enda større pokaler og en og annen grov bom. I denne uhøytidelige minneboka møter vi en brokete samling med- og motspillere, og sterke personligheter som Kjetil Rekdal, Kjell Inge Røkke, Tom Nordli og Åge Hareide. Freddy leser spillet fra god posisjon og serverer vennskapelige sleivspark over hele matta. Boka er skrevet med støttepasninger fra NRKs fotballhumorister Aleksander Schau og Thomas Aune.Freddy dos Santos (f. 1976) spiller på Vålerenga. Han ble nødt til å skrive selvbiografi etter å ha tapt et veddemål med programlederne Aleksander Schau og Thomas Aune fra FK Fotball på NRK P3.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205393547

EAN 9788205393547

Omtalt person Freddy dos Santos

Det vil si: Det kom ikke på tale før en distingvert herre i grønn kjortel lettet baken fra setet sitt helt øverst på tribunen. Den eneste på hele stadionet som ikke var kledd i hvitt, gikk med korte skritt gjennom tilskuermengden. Som en liten, grøn ert på vei gjennom en tallerken full av potetmos.

Martin Andresen skulle blokkere et skotsk skudd, men som den pingla han var, snudde han ræva til da ballen kom susende. Han fikk ballen i bakhodet, pådro seg whiplash og måtte gå med krage i flere måneder etterpå. Det var siste gang Martin snudde rumpa til noe som helst.

Nesa hans er større enn Madagaskar, og musikksmaken hans stinker verre enn rakfisk, men du finner ikke en hyggeligere mann enn Moa noe sted i verden.

I disse VM-tider må vi vel få til en fotball-liste. Bøker om fotball, eller skrevet av fotballspillere, eller med mye fotball i. Kom med tips!

• "Vi er best i verden! - norsk fotballs historie - uten alt det kjedelige" av Thomas Aune
  • "Løsrivelse" av Stig Inge Bjørnebye
  • "31 år på gress" av Arild Stavrum
  • "Nattmennesket ; Døde menn går i land ; Tryllestaven ; Hobby-detektiven" av André Bjerke
  • "Dagfinn Enerly - så fort kan livet snu" av Jens O. Simensen
  • "Krigens brorskap - historien om kompani E (506. regiment, 101. flybårne divisjon) fra Normandie til Hitlers ørnerede" av Stephen E. Ambrose
  • "Ti tette og en badehette" av Frode Øverli
  • "Pianolærerinnen" av Elfriede Jelinek