Mentalisering

å leke med virkeligheten

av (forfatter), Per Wallroth (forfatter) og Lars Nygaard (oversetter).

Pax 2011 Heftet

Boka gir en innføring i mentalisering og viser hvordan denne evnen er en forutsetning for menneskers selverkjennelse, empati og sosialt samspill. Boka inneholder også en rekke eksempler fra forfatternes egen praksis. Har litteraturliste og register.

Hva er virkelig og hva er inni mitt eget hode? Mentalisering har blitt et uomgjengelig begrep for vår tids psykoterapi, også i Norge. Det handler om evnen til å reflektere over egne og andres tanker, følelser og intensjoner, og slik er det en forutsetning for selverkjennelse, empati og sosialt samspill. Om evnen til å tåle eller ikke tåle motgang uten at en negativ følelse eller depresjon tar overhånd; evnen til å holde begeistringen i sjakk uten at den tar av i urealistisk grandiositet; evnen til å holde ut aggresjon uten å slå; evnen til å bli krenket uten å bli rammet av selvforsterkende destruktivitet.

Forlag Pax

Jo mer man tenker, jo mer innser man at det ikke finnes noe enkelt svar.

Å innta en holdning der flere perspektiver kan eksistere sammen, er den beste forsikringen mot intoleranse og selvrettferdighet. Hvis vi kan holde ut med den uvissheten som en mentaliserende holdning alltid inkluderer, vil vi både fatte bedre beslutninger og være mer ydmyke og tolerante for våre egne feil - og andres.

Å kunne identifisere hva vi føler bidrar til en opplevelse av å være aktør i eget liv ved at følelsene ikke bare blir noe som passivt rammer oss, men er noe vi kan gripe og kontrollere.

Hvis man er traumatisert, er man spent og følsom og havner lett i gjenopplevelser av traumet. Vi kan låne Ken Kellys treffende uttrykk og si at et traumatisert menneske har lett for å havne i
90/10 reaksjoner, det vil si reaksjoner der følelsene først og fremst - kanskje så mye som 90 prosent - har å gjøre med fortiden, og bare i liten grad - kanskje så lite som 10 prosent , - har å gjøre med nåtiden.

Når man utsettes for en traumatisk hendelse, pleier de dominerende følelsene å være frykt, ensomhet og utsatthet. Mange traumatiserte mennesker er derfor svært følsomme for ensomhet - ensomhetsfølelsen vokser til en opplevelse av å være utsatt og hjelpeløs og tilbake i den traumatiske situasjonen på nytt.

• "På seg selv kjenner man ingen andre - om kommunikasjon og teambygging" av Bente-Marie Ihlen
  • "Mors og fars historie" av Edvard Hoem
  • "Innsirkling 2" av Carl Frode Tiller