Menneskets grunnstoffer

byggeklossene vi og verden er laget av

Kagge 2018 Innbundet

Kan vi reise til verdensrommet for å hente materialer vi går tomme for på jorda?

Mennesker består av grunnstoffer - for eksempel det samme karbonet som i bensintanken på bilen, og det samme jernet vi lager togskinner av. Både fosforet i maten din og kobberet i mobiltelefonen din graves ut av jordskorpen med enorme maskiner. Du er laget av det samme som naturen du ser rundt deg, og kan bare fortsette å eksistere så lenge du får servert alle de nødvendige byggeklossene i form av mat, vann og luft.

Men vi mennesker er mer enn bare kroppene våre. Historien om den menneskelige sivilisasjon er også historien om hvordan vi har lært oss å forme planetens materialer til vår egen nytte. Hvor lenge kan denne suksesshistorien fortsette? Og kan vi virkelig hente det vi mangler fra verdensrommet? Det kom tross alt derfra en gang i tiden.

«Det som gjer boka til eit prakteksempel på kva sjangeren populærvitskap kan vere, er måten Røyne plasserer ny kunnskap inn i dei store og aktuelle debattar om samfunnet og framtida vår. Boka er ikkje berre ei velskriven forteljing om grunnstoffa, det er også ei bok om å vere menneske på jorda i dag.» DAGBLADET

Forlag Kagge

Tildelt litteraturpris Brageprisen Åpen klasse 2018

• "Opprinnelsen til (nesten) alt" av Graham Lawton
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Vi - samarbeid -  fra celle til samfunn" av Dag O. Hessen
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Tid" av Carlo Rovelli
  • "Iran og det nye Midtøsten" av Mah-Rukh Ali
  • "Solguden - thriller" av Ole Kristian Ellingsen
  • "Jegerne på Karinhall" av Carl-Henning Wijkmark
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Astrofysikk i lysets hastighet" av Neil deGrasse Tyson
  • "Farvel alle hemmeligheter" av Helene Guåker