Løgnens filosofi

Kagge 2020 Innbundet

Hva er løgn? Og hvorfor er det så galt å lyve?

Lars Fr.H. Svendsen har hatt stor suksess, både her hjemme og internasjonalt, med sine bøker om filosofi. I denne boka tar han for seg løgnens filosofi og skriver om hvordan vi lyver både for oss selv og for andre, om løgnens rolle i politikken, om løgn og vennskap og hva det i bunn og grunn vil si å lyve.

Ved hjelp av filosofer som Platon, Niccolò Machiavelli, Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant og Hannah Arendt, hjelper han oss med å forstå både løgnens natur og hva den gjør med oss som individer og som samfunn.

«Denne boken er et ypperlig redskap til å kartlegge Donald Trumps tåkelegging.»
Aftenposten

Forlag Kagge

Hvis jeg lyver for deg, blokkerer jeg din tilgang til virkeligheten. Det gjelder både «hvite» og «svarte» løgner. Derigjennom berøver jeg deg frihet. Uansett hvor mye velvilje som måtte ligge til grunn for at jeg forteller deg en hvit løgn, stenger jeg for en innsikt du kunne fått i dine omgivelser eller deg selv. Sannheten kunne frigjort deg.

Å si om det som er at det ikke er, eller om det som ikke er at det er, er falskt, mens at å si om det som er at det er, og om det som ikke er at det ikke er, er sant.

Hvorvidt man lyver, avhenger ikke av om det man sier, er sant eller usant, men av om en selv tror det man sier, er sant eller usant.

• "Den gamle mannen og havet" av Ernest Hemingway
  • "Kamerat Napoleon" av George Orwell