Løgnens filosofi

Kagge 2020 Innbundet

Hva er løgn? Og hvorfor er det så galt å lyve?

Lars Fr.H. Svendsen har hatt stor suksess, både her hjemme og internasjonalt, med sine bøker om filosofi. I denne boka tar han for seg løgnens filosofi og skriver om hvordan vi lyver både for oss selv og for andre, om løgnens rolle i politikken, om løgn og vennskap og hva det i bunn og grunn vil si å lyve.

Ved hjelp av filosofer som Platon, Niccolò Machiavelli, Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant og Hannah Arendt, hjelper han oss med å forstå både løgnens natur og hva den gjør med oss som individer og som samfunn.

«Denne boken er et ypperlig redskap til å kartlegge Donald Trumps tåkelegging.»
Aftenposten

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Jeg har ingen dyp interesse for filosofi, men denne fanget interessen min og gav meg litt perspektiv på områder som har med løgnen å gjøre. Til og med som en kristen så gav dette meg et givende perspektiv på løgnen, og gav meg noen områder i livet som kunne trengt et lite finpuss.
Vi får også lest litt om forskjellen mellom bl.a. bullshit og løgn. Interessant er det også å lese om filosofen og grunnleggeren av pliktetikken Immanuel Kants forhold til løgnen, som noe absolutt, altså at man på alle måter og i alle situasjoner er galt å lyve. Ellers får han følge av Augstin som hadde et enda mer radikalt syn på løgnen. Vi får videre forskjellige syn på løgnen, fra bl.a. Aristoteles, fra Jesuittene og deres hyklerske holdninger og lære rundt dette, Thomas Aquinas, som til og med mener at en spøk kan gå under løgnens banner, noe den radikale Kant ikke ville trekke likhetstrekk til løgnen med. Vi får også et blikk inn i politikkens verden, der vi får avslørt at alle politikere faktisk ljuger til tider når det kommer til det politisk anliggende, noen mer enn andre. Kroneeksemplet i boken blir Donald Trump. Forfatteren påpeker også at utenrikspolitiske løgner tilgis lettere enn de innenrikse.

Jeg stilte allikevel spørsmålstegn rundt det forfatteren nevner om at man aldri kan vite om noe man tror er sant. Da synes jeg man beveger seg litt for høyt i sky og overfilisoferer litt.
En annen ting jeg reagerte på var at Svendsen skriver at Gud ved noen tilfeller også tillot løgn i Bibelen, men jeg hadde gjerne ønsket meg kapittel og vers på hvor man kan lese dette.

Hvis jeg lyver for deg, blokkerer jeg din tilgang til virkeligheten. Det gjelder både «hvite» og «svarte» løgner. Derigjennom berøver jeg deg frihet. Uansett hvor mye velvilje som måtte ligge til grunn for at jeg forteller deg en hvit løgn, stenger jeg for en innsikt du kunne fått i dine omgivelser eller deg selv. Sannheten kunne frigjort deg.

Å si om det som er at det ikke er, eller om det som ikke er at det er, er falskt, mens at å si om det som er at det er, og om det som ikke er at det ikke er, er sant.

Hvorvidt man lyver, avhenger ikke av om det man sier, er sant eller usant, men av om en selv tror det man sier, er sant eller usant.

• "Genier, sjarlataner og 50 bøtter med urin - historien om det periodiske system og de 118 grunnstoffene" av Eivind Torgersen
  • "Menneskehjernen - farlig og fantastisk" av Marte Roa Syvertsen
  • "Menneskets grunnstoffer - byggeklossene vi og verden er laget av" av Anja Røyne
  • "Astrofysikk i lysets hastighet" av Neil deGrasse Tyson
  • "Den siste hjelperen - roman" av Cathrine Knudsen
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Tid" av Carlo Rovelli
  • "Det kvinner vil ha, det menn vil ha - nøkkelen til lykke for begge" av John M. Gottman
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Tidens historie" av Trond Berg Eriksen