Menneskets grunnstoffer

byggeklossene vi og verden er laget av

Kagge 2018 E-bok

Kan vi reise til verdensrommet for å hente materialer vi går tomme for på jorda? Mennesker består av grunnstoffer - for eksempel det samme karbonet som i bensintanken på bilen, og det samme jernet vi lager togskinner av. Både fosforet i maten din og kobberet i mobiltelefonen din graves ut av jordskorpen med enorme maskiner. Du er laget av det samme som naturen du ser rundt deg, og kan bare fortsette å eksistere så lenge du får servert alle de nødvendige byggeklossene i form av mat, vann og luft.

Men vi mennesker er mer enn bare kroppene våre. Historien om den menneskelige sivilisasjon er også historien om hvordan vi har lært oss å forme planetens materialer til vår egen nytte. Hvor lenge kan denne suksesshistorien fortsette? Og kan vi virkelig hente det vi mangler fra verdensrommet? Det kom tross alt derfra en gang i tiden.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2018

Tildelt litteraturpris Brageprisen Åpen klasse 2018

I alt bruker naturen omtrent hundre år på å lage et ett centimeter tykt lag med matjord.

• "Stjerneklart - siste nytt fra verdensrommet" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Opprinnelsen til (nesten) alt" av Graham Lawton
  • "Løgnens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Genier, sjarlataner og 50 bøtter med urin - historien om det periodiske system og de 118 grunnstoffene" av Eivind Torgersen
  • "De knuste hjerters land - et innblikk i tysk politikk" av Ingrid Brekke
  • "Kroppsspråk - forstå det som ikke blir sagt" av Petter Wilhelm Blichfeldt Schjerven
  • "C - karbon" av Dag O. Hessen
  • "Alt du må vite om vaksiner" av Tone Fredsvik Gregers
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Vi - samarbeid -  fra celle til samfunn" av Dag O. Hessen