Men størst av alt er friheten

om innvandringens konsekvenser

Kagge 2006 Innbundet

Boken er et innlegg i debatten om Norges fremtid. Innvandringen fra den ikke-vestlige verden er dagens og morgendagens største politiske utfordring. Den er skrevet i håp om å bekjempe fordommer som stenger for en åpen og kritisk refleksjon rundt innvandringens konsekvenser. Boken viser omfanget av et Norge som er skjult for mange: et brutalt, repressivt og religiøst patriarkat, særlig forankret i noen muslimske innvandrermiljøer. Sentrale begreper i forfatterens historie om norsk innvandrings- og integrasjonspolitikk er omvendt rasisme, henteekteskap, søskenbarnekteskap, levende visum, parallellsamfunn, hjemsendelse og kjønnslemlestelse. Har litteraturliste.

En stigende uro for frihetens fremtid Størst av alt er friheten er et innlegg i debatten om Norges fremtid. Innvandringen fra den ikke-vestlige verden er dagens og morgendagens største politiske utfordring. Den er skrevet i håp om å bekjempe fordommer som stenger for en åpen og kritisk refleksjon rundt innvandringens konsekvenser. Dette er en dyptgående debattbok som utfordrer norske politikere, forskere, journalister, sosialdemokrater og feminister. Hege Storhaug (f. 1962) er informasjonsleder i tenketanken Human Rights Service, og har jobbet i 14 år med temaer som på ulikt vis berører innvandringen, og har skrevet flere bøker om dette.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2006

Tildelt litteraturpris Sørlandets litteraturpris 2007

Nettopp den negative utviklingen innen islam er hovedårsaken til utvandringen fra den muslimske verden. Det absurde er at islams mange problemer, som fører til utvandring, tas med i ryggsekken og plantes i muslimske miljø i Vesten. Og hva er svaret fra muslimske ledere på muslimers integrasjonsproblemer i Europa? Jo, svaret er det samme som konservative i den muslimske verden forfekter: Mer islam, tilbake til islams sanne ansikt – det er medisinen. I sannhet et absurd tankekors.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Multikulturalisten argumenterer for at kulturer verdimessig er sidestilte og at alle kulturer derfor skal behandles med samme respekt. Ulike kulturer skal blomstre side ved side – tross grunnleggende forskjellige verdisyn. Det oppmuntres til såkalt mangfold, og det advares mot kritikk og underkjenning av kulturelle særtrekk. Tvert om er det gjerne slik at særtrekkene beskyttes under den multikulturelle fanen, selv om særtrekkene er i klar motstrid til menneskerettigheter. Ideologien er således også svært statisk; den er kulturpreserverende, nær sagt uansett hvor negative og umenneskelige kulturtrekkene kan være.

Akkurat som i de arabiske landene har utviklingen også i Pakistan stort sett bare gått èn vei: bakover. Mer og mer kulturell stagnasjon og forvitring, og mer og mer åndelig lukkethet grunnet islams økende innflytelse i samfunnslivet.
Og tankene mine gikk til hva jeg frimodig uttalte til Dagbladet 3.august 1996, første gangen jeg ble intervjuet om integreringsproblematikk. Jeg pekte på det jeg mente var et avgjørende hinder for integrering av muslimer i en vestlig kultur: det undertrykkende kvinnesynet og den omfattende renhetsideologien og derav kjønnssegregeringen, der særlig kvinnene ble utestengte fra Vestens frigjorte sosiale arenaer og strukturer. Uttalelsen var langt mer presis enn jeg den gang ante.

• "Hellig tvang - unge norske muslimer om kjærlighet og ekteskap" av Hege Storhaug
  • "Rundlurt - om innvandring og islam i Norge" av Hege Storhaug
  • "Mashallah - en reise blant kvinner i Pakistan" av Hege Storhaug
  • "Mullaløft" av Shabana Rehman
  • "Tilslørt, avslørt - et oppgjør med norsk naivisme" av Hege Storhaug
  • "Cliff Hotel - familien Ayad vs. staten Israel" av Yngvil Mortensen
  • "Fra uminnelige tider - opprinnelsen til den arabisk-jødiske konflikten om Palestina" av Joan Peters
  • "Kultur og motstand - David Barsamian i samtale med Edward W. Said" av Edward W. Said
  • "Hymne til friheten" av Flemming Rose
  • "Islamisten - hvorfor jeg ble med i den radikale islamistbevegelsen, hva jeg opplevde og hvorfor jeg forlot den" av Ed Husain
  • "Islam på norsk - moskeer og islamske organisasjoner i Norge" av Kari Vogt
  • "Religionsleksikon - religion og religiøse bevegelser i vår tid" av Per Kværne