Libanon farvel

Israels første nederlag

Aschehoug 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren ser her på en rekke dramatiske episoder i Libanons nyere historie. Hovedvekten er lagt på utviklingen etter den israelske okkupasjonen av halve Libanon i 1982, fram til tilbaketrekningen i mai 2000. Forfatteren har hatt innsyn i en rekke private og offentlige arkiver, og forteller også om sine egne opplevelser. Har litteraturliste og register.

Den som leser "Libanon farvel", får innsyn i historier som aldri tidligere er fortalt. Dette er en bok om Israels lengste krig og første nederlag, om Hezbollah-geriljaen som vant respekt, og om amerikanske styrker som valgte side og måtte forlate Libanon med store tap. Her fortelles om libanesere og israelere som brukte gisler i et storpolitisk spill. Og for første gang får vi høre om hvordan norske FN-offiserer spilte en avgjørende rolle i en enestående flukt fra et israelskkontrollert fange- og tortursenter i Sør-Libanon. "Libanon farvel" er også Tveits personlige beretning om hans dype og langvarige forhold til dette nøkkellandet i Midtøsten.

ISBN13 9788203292279

EAN 9788203292279

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999

Omtalt sted Libanon

Først leste jeg Nederlag da den kom som Bokklubbok i 1985. Denne er jo på en måte en slags oppdatering av hvordan det går, og det er rotete og jammen ikke lystelig lesing. Kan det noensinne bli fred i Midt-Østen?

• "The Invention of the Jewish People" av Shlomo Sand
  • "Bosettere på hellig grunn - en reise blant jødiske nybyggere" av Hanne Eggen Røislien
  • "Høyt spill om Afghanistan" av Kai Eide
  • "Annas hus - en beretning fra Stavanger til Jerusalem" av Odd Karsten Tveit
  • "Før flommen - en reise i Talibans skygge" av Sigurd Falkenberg Mikkelsen
  • "Krig og diplomati - Oslo - Jerusalem 1978-96" av Odd Karsten Tveit
  • "Checkpoint - en beretning fra Midtøsten" av Sidsel Wold
  • "De skyldige - Israel og Palestina - krigen, menneskene, spillet" av Odd Karsten Tveit
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug
  • "Solskinn og død - nordmenn i kong Leopolds Kongo" av Bjørn Godøy
  • "Nederlag - Israels krig i Libanon" av Odd Karsten Tveit