Før flommen

en reise i Talibans skygge

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Forfatteren tar oss med på en reise fra Pakistan, langs elven Indus, og til Afghanistan, hvor vi møter mennesker på begge sider av grenseområdet - alt fra en Taliban-kommandant og en sufi som ikke har sovet på ti år, til en kvinnelig modell i et pakistansk moteshow. Har litteraturliste.

Monsunregnet i august 2010 utløste den verste flommen i Pakistans historie og Taliban vant enda større støtte. Før flommen skildrer en reise som går gjennom noen av de mest politiske betente områdene i verden i tiden før den store katastrofen.

Vi følger forfatteren på reiser til havnebyen Karachi i Pakistan, langs elven Indus og til Kabul i Afghanistan. Han har intervjuet Taliban, erfart det ekte jihad og truffet en mann som ikke har sovet på ti år. Mikkelsen lytter til beretninger, og ved å knytte dem sammen viser han hvordan krigen i Afghanistan i dag har forgreninger til Pakistan. Ikke bare befinner Taliban seg på begge sider av grensen mellom de to landene, men Pakistan er også en av USAs allierte i området, og Karachi den viktigste innskipningshavnen for krigsmateriell.

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788202336554

EAN 9788202336554

Omtalt sted Afghanistan Pakistan

• "Cape Town - i regnbuens tid" av Tomm Kristiansen
  • "Pol Pots smil - om en svensk reise gjennom Røde khmers Kambodsja" av Peter Fröberg Idling
  • "Det hun visste - utvalgte fortellinger" av Lydia Davis
  • "En fortelling om kjærlighet og mørke" av Amos Oz
  • "Enduring love" av Ian McEwan
  • "Sula" av Toni Morrison
  • "India - stevnemøte med skjebnen" av Torbjørn Færøvik
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "Om bare - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Menneskenes hjerter - Sigrid Undset - en livshistorie" av Tordis Ørjasæter