Krig og diplomati

Oslo - Jerusalem 1978-96

Aschehoug 2005 Innbundet

Boken beskriver Norges rolle i Palestina-konflikten fra 1978 til 1996. Forfatteren tar for seg Israels krigføring i Libanon, og avdekker nye sider ved det hemmelige norske Midtøsten-diplomatiet på 1980-tallet, noe som blant annet forhindret en palestinsk drapsaksjon i Norge. Forfatteren avslører en norsk Mossad-agent og beskriver ukjente sider ved Oslo-forhandlingene mellom Israel og PLO, hvor leseren blant annet får innsyn i en hemmeligholdt brevveksling mellom utenriksminister Johan Jørgen Holst, Yasir Arafat og Shimon Peres før undertegnelsen av Oslo-avtalen. Boken er en videreføring av Alt for Israel : Oslo - Jerusalem 1948-78. Har litteraturliste og stikkordregister.

I denne boken beskrives Norges rolle i Palestina-konflikten fra 1978 til 1996. Odd Karsten Tveit gir nærbilder av Israels krigføring i Libanon og bretter ut nye sider ved det hemmelige norske Midtøsten-diplomatiet på 1980-tallet, som blant annet forhindret en palestinsk drapsaksjon i Norge. Tveit avslører videre en norsk Mossad-agent og beskriver i detalj ukjente sider ved Oslo-forhandlingene mellom Israel og PLO fram mot gjennombruddet i 1993, der fiendene anerkjente hverandre. Vi får blant annet innsyn i en hemmeligholdt brevveksling mellom utenriksminister Johan Jørgen Holst, Yassir Arafat og Shimon Peres før Oslo-avtalen ble undertegnet. Odd Karsten Tveit bygger på et vell av hittil ukjente kilder, samtidig som hans egne opplevelser gir boken intensitet, engasjement og farge.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203229176

EAN 9788203229176

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Norge Israel

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2005

Han var ytterst korrekt, men ble av sine kolleger i det israelske utenriksdepartementet ikke betraktet som spesielt "karismatisk" eller som en person med noen oppsiktsvekkende intelligens.