Bosettere på hellig grunn

en reise blant jødiske nybyggere

Pax 2006 Innbundet

Boken handler om de jødiske bosetterne. Vi møter flere ulike mennesker; kvinner og menn, gamle og unge, religiøse og ikke-religiøse, som har det til felles at de alle bor på okkupert land. Det er derfor en bok om en gruppe mennesker som ved sitt valg av bosted, har bidratt til å endre hele kartet over Midtøsten, og å skape venner og fiender verden over. Forfatteren har reist rundt i Israel og de okkuperte områdene gjennom elleve år. Her forteller hun om hvorfor noen velger å bo et sted der de er hatet av sine palestinske naboer, avskydd av andre israelere og kritisert av et samlet internasjonalt samfunn. Har litteraturliste.

Dette er en bred, journalistisk reportasjebok fra et av de mest brennbare konfliktområdene i verden i dag. Hanne Eggen Røislien er religionshistoriker og snakker flytende hebraisk. Hun har reist rundt i Israel og de okkuperte områdene gjennom elleve år. I boka blir vi kjent med en rekke svært ulike bosettere, og vi får forfatterens egne erfaringer og inntrykk fra denne perioden, hvor det også har vært en voldsom utvikling i antallet bosettinger. Bosetterne er ikke lenger en marginal gruppe, i dag dominerer de kartet over Vestbredden og Øst-Jerusalem, og de dominerer hverdagen til 2,5 millioner palestinere. Boka konsentrere seg om bosettere i Øst-Jerusalem og på Vestbredden. Den er skrevet i etterkant av den store tilbaketrekkingen av bosettinger i Gaza i august 2005.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Israel Palestina

• "Litteratur i krig - møte med israelske og palestinske forfattere" av Runo Isaksen
  • "Kultur og motstand - David Barsamian i samtale med Edward W. Said" av Edward W. Said
  • "Libanon farvel - Israels første nederlag" av Odd Karsten Tveit
  • "Krig og diplomati - Oslo - Jerusalem 1978-96" av Odd Karsten Tveit
  • "Frihet neste gang" av John Pilger
  • "Hvordan helbrede en fanatiker" av Amos Oz
  • "Jødehat - antisemittismens historie fra antikken til i dag" av Trond Berg Eriksen
  • "Jens Chr. Hauge - fullt og helt" av Olav Njølstad
  • "Landet som lovet alt - min israelske reise" av Sidsel Wold
  • "Baby Jane" av Sofi Oksanen
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Vingebelastning" av Helga Flatland