Lengselens breddegrader

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Gursli Berg 2020 Innbundet

En briljant debut som blander det naturlige og det overnaturlige, det menneskelige og det åndelige. Lengselens breddegrader er full av fantasi og skjeve blikk, og byr på et storslagent menneskesyn: vår skjønnhet og grusomhet, vår evne til å skade og elske hverandre, og vårt mystiske og hellige forhold til naturen. En prisbelønt debutroman om begjæret og lengselen mellom menneskeheten og jorden selv - av et nytt litterært talent fra India. «Lengselens breddegrader» feier gjennom verdener og tider som er bebodd av: en forsker som studerer trær og en synsk kvinne som snakker med dem; en geolog som arbeider for å få slutt på nytteløse konflikter om en isbre; en overtroisk diktator og en mor som kjemper for å få sin revolusjonære sønn frigitt; en yeti som søker menneskelig selskap; en skilpadde som først blir forvandlet til en båt og deretter en kvinne; og ånden til et uttørket hav som er like hvileløst som kontinentene. En geologisk forkastning ligger i hjertet på denne briljante romanen og speiler reisen til dens karakterer. Det som binder karakterene sammen er en visjon om livet som er like enormt som universet.

En prisbelønt debutroman som blander det naturlige med det overnaturlige og byr på en storslagen leseropplevelse om vår skjønnhet og vår grusomhet, om vår evne til å skade og elske hverandre, og om begjæret og lengselen mellom menneskene og jorden.

«Lengselens breddegrader» spenner over flere generasjoner og tar oss med til verdener bebodd av blant annet en forsker som studerer trær, og en synsk kvinne som snakker med dem, en overtroisk diktator, en mor som kjemper for sin sønn, en yeti som søker menneskelig selskap, og ånden til et uttørket og hvileløst hav. Det som binder dem sammen, er en visjon om livet like storslått som universet selv.

«Jeg er blitt så glad i denne boken! Den er vakker, klok og tankevekkende, fantasifull og alvorlig, trist og morsom om hverandre, og menneskene og landskapene her kommer til å være med meg lenge.» -Kirsti Vogt, oversetter

Biografi
Shubhangi Swarup (født 1982 i Nashik) er journalist, pedagog og forfatter. Hun bor i Mumbai i India. Lengselens breddegrader er hennes første roman og har blitt nominert til flere priser: Den ble longlisted til International Dublin Literary Award 2020; longlisted til DCS Prize for South Asian Literature 2019; den vant Tata Literature Live! Best First Book of the Year Award 2018 og var finalist til JBC Literary Prize samme år. Hun har mottatt Charles Pick Fellowship for Creative Writing ved University of East Anglia og Tata Lit Lives debutantpris.

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2020